Provocările companiilor aeriene din Statele Unite în estimarea afacerilor
Companiile aeriene americane se confruntă cu incertitudini majore în estimarea afacerilor din cauza instabilității economice generate de tensiunile comerciale. Războiul comercial inițiat de administrația Trump a devenit un factor crucial de incertitudine, depășind impactul pandemiei COVID-19. Fără claritate în legătură cu comportamentul consumatorilor într-un mediu economic fragil, operatorii aerieni întâmpină dificultăți în realizarea prognozelor financiare, conform unor surse de specialitate.
Delta Air Lines și Frontier Airlines au renunțat la estimările financiare anuale, în timp ce United Airlines a prezentat investitorilor două scenarii diferite pentru veniturile sale. Brian Mulberry, manager de portofoliu la Zacks Investment Management, a comentat că această situație reflectă o lipsă de convingere.
Un sondaj realizat de Reuters arată că economiștii anticipează o încetinire semnificativă a economiei americane din cauza politicii tarifare agresive a SUA, cu o probabilitate de 45% pentru o recesiune în următoarele 12 luni, cel mai ridicat nivel din decembrie 2023, față de 25% în luna precedentă. Cheltuielile pentru călătorii, care urmează tendințelor economice generale, ar putea fi afectate grav de o eventuală recesiune, punând în pericol veniturile companiilor aeriene.
În încercarea de a-și proteja profiturile într-un mediu economic advers, operatorii aerieni au început să reducă capacitatea de zbor și să gestioneze mai stringent costurile. Cu toate acestea, incertitudinile curente îi împiedică să adopte măsuri radicale. Mulți din industrie consideră că situația actuală este auto-provocată și ar putea fi rezolvată rapid prin modificarea politicii tarifare de către administrația Trump.
În prezent, rezervările de zboruri au scăzut ușor, dar pot reveni rapid dacă perspectiva economică se îmbunătățește. Companiile aeriene ezită să ia măsuri drastice care ar putea avantaja concurența. În piața internă din SUA, cererea este cea mai slabă, determinând operatorii să ofere reduceri de prețuri. United Airlines a raportat că venitul per unitate în segmentul intern va fi negativ în trimestrul curent, deși compania se așteaptă la o creștere a capacității de 8,2% în trimestrul al doilea comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Andrew Nocella, director comercial la United, a menționat că, deși compania va elimina zborurile neprofitabile, va încerca să echilibreze cota de piață cu randamentele financiare. Indicatorii economici mixti complică și mai mult situația din industrie. Deși vânzările din retail și angajările au crescut peste așteptări în martie, încrederea în afaceri și consum a scăzut. Cheltuielile cu cardul pe gospodărie au crescut, ceea ce sugerează că majoritatea americanilor continuă să cheltuie.
Scăderea cererii de călătorii provine în special din rândul gospodăriilor cu venituri reduse, în timp ce clienții cu venituri mari continuă să călătorească, menținând cererea pentru serviciile premium. United și Delta au raportat o creștere a veniturilor din cabinele premium în primul trimestru. Totuși, o deteriorare a economiei ar putea afecta această sursă profitabilă de venit. Scott Kirby, CEO-ul United, a avertizat că există o probabilitate rezonabilă ca rezervările să se slăbească în perioada următoare.
Perspectivele companiilor aeriene depind în mare măsură de piața muncii, care, până acum, a rămas solidă. Totuși, președintele Rezervei Federale, Jerome Powell, a subliniat că politicile tarifare ale administrației Trump riscă să genereze inflație și șomaj. În fața incertitudinilor crescânde, companiile aeriene se concentrează pe aspecte pe care le pot controla, cum ar fi reducerea costurilor. Acestea taie zboruri în perioadele de cerere scăzută, retrag aeronave mai vechi și recurg la o reducere naturală a personalului.
Ed Bastian, CEO-ul Delta, a declarat că, deși managerii din aviație sunt obișnuiți să facă față adversității, în prezent este dificil de prezis cum vor evolua lucrurile, având în vedere că se află într-o situație auto-impusă.
