Comisia Europeană își propune să elimine obstacolele ce îngreunează comerțul și investițiile în cadrul Uniunii Europene
Comisia Europeană a prezentat o strategie privind piaţa unică, având ca scop crearea unei pieţe interne europene mai simple, mai fluide și mai puternice. Conform unui comunicat al Executivului comunitar, strategia include acțiuni menite să reducă „barierele existente” care frânează comerțul și investițiile în interiorul UE, sprijinind astfel IMM-urile în desfășurarea activității lor.
Strategia solicită statelor membre să contribuie la transformarea pieței UE în cea mai bună opțiune pentru întreprinderi, lucrători și consumatori. „În lumea de astăzi, marcată de volatilitate economică și tensiuni comerciale, piaţa UE este primul motor al competitivităţii noastre. Piaţa UE a crescut PIB-ul UE cu cel puţin 3-4 % şi a creat 3,6 milioane de locuri de muncă de la crearea sa. Finalizarea în continuare a pieţei unice ar dubla câştigurile deja obţinute”, afirmă Comisia Europeană.
Printre priorităţile strategiei se află eliminarea barierelor. Deși se recunoaște necesitatea de a depune eforturi pentru eliminarea tuturor barierelor, strategia se concentrează pe cele mai dăunătoare 10 bariere raportate de întreprinderi: înfiinţarea şi operaţiunile complicate ale întreprinderilor; norme complexe ale UE; lipsa de asumare a responsabilităţii de către statele membre; recunoaşterea limitată a calificărilor profesionale; lipsa unor standarde comune; norme fragmentate privind ambalarea; neconformitatea produsului; reglementări naţionale restrictive şi divergente privind serviciile; norme împovărătoare pentru detaşarea lucrătorilor în sectoarele cu risc scăzut; constrângeri teritoriale nejustificate în materie de aprovizionare care determină preţuri ridicate pentru consumatori.
„Acestea sunt barierele care împiedică cel mai mult libera circulaţie a bunurilor şi serviciilor şi îngreunează valorificarea deplină de către întreprinderi şi cetăţeni a pieţei unice europene. Acestea au fost identificate pe baza unor consultări cuprinzătoare cu părţile interesate. Eliminarea acestora va îmbunătăţi libera circulaţie a produselor sigure, furnizarea transfrontalieră de servicii şi simplificarea înfiinţării şi funcţionării întreprinderilor în întreaga UE”, se menţionează în comunicatul Executivului comunitar.
Comisia Europeană urmărește, de asemenea, un nou dinamism în sectorul serviciilor din Europa, având în vedere că aceste servicii reprezintă cea mai mare parte a economiei europene, dar comerțul lor transfrontalier stagnează. Strategia se concentrează pe sectoare specifice de servicii și propune: prezentarea unei legi privind serviciile de construcţii și o nouă lege a UE privind livrările pentru modernizarea normelor în sectorul construcţiilor, precum și în sectorul poştal şi al coletelor; facilitarea serviciilor legate de industrie, cum ar fi instalaţiile, serviciile de întreţinere şi reparaţii; și sprijinirea statelor membre în scutirea serviciilor reglementate pentru întreprinderi de reglementările inutile.
Aceste acțiuni se vor adăuga inițiativelor în curs din sectoarele energiei, telecomunicațiilor, transporturilor și serviciilor financiare.
O altă prioritate a strategiei este sprijinirea dezvoltării și creșterii IMM-urilor. Pentru a ajuta IMM-urile să profite de oportunitățile de extindere ale pieței unice, Comisia introduce o nouă definiție a întreprinderilor mici cu capitalizare medie, extinzând unele dintre beneficiile acordate IMM-urilor la țările sud-mediteraneene. Strategia propune un „ID pentru IMM-uri”, un instrument online care oferă o modalitate simplă de verificare a statutului de IMM. În plus, reţeaua reprezentanţilor pentru IMM-uri va promova măsuri de sprijinire şi facilitare a activităţii IMM-urilor în comerţul transfrontalier.
