Comisia Europeană avertizează: Registrul de publicitate TikTok nu se conformează normelor UE
Comisia Europeană a informat TikTok cu privire la opinia sa preliminară, conform căreia platforma nu respectă obligația impusă de Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) de a publica un registru de publicitate. Acest registru este esențial pentru ca cercetătorii și societatea civilă să poată detecta reclame înșelătoare, campanii hibride de amenințare, precum și operațiuni coordonate de informare și reclame false, în special în contextul alegerilor.
Comisia a constatat că TikTok nu furnizează informațiile necesare referitoare la conținutul anunțurilor publicitare, utilizatorii vizați de aceste anunțuri și sursele de finanțare. De asemenea, registrul de publicitate TikTok nu permite căutarea cuprinzătoare a anunțurilor pe baza acestor informații, limitând astfel utilitatea instrumentului, conform unui comunicat de presă al executivului european.
Aceste constatări preliminare sunt rezultatul unei investigații aprofundate, care a inclus analiza documentelor interne ale societății, testarea instrumentelor TikTok și interviuri cu experți în domeniu. Prin transmiterea acestor constatări, Comisia informează TikTok despre opinia sa preliminară, fără a afecta rezultatul final al anchetei.
Pașii următori
TikTok are acum posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare, examinând documentele din dosarul de investigație al Comisiei și oferind un răspuns scris la constatările preliminare. În paralel, Comitetul european pentru servicii digitale va fi consultat.
Dacă opiniile preliminare ale Comisiei vor fi confirmate, aceasta poate emite o decizie de neconformitate, ceea ce ar putea duce la o amendă de până la 6% din cifra de afaceri mondială totală anuală a companiei, precum și la o perioadă de supraveghere consolidată pentru a asigura respectarea măsurilor corective. De asemenea, Comisia poate impune penalități cu titlu cominatoriu pentru a obliga platforma să se conformeze.
Context
Pe 19 februarie 2024, Comisia a inițiat proceduri oficiale pentru a evalua posibila încălcare de către TikTok a Actului legislativ privind serviciile digitale. Investigația se concentrează nu doar pe transparența publicității, ci și pe efectele negative ale sistemelor algoritmice ale TikTok, cum ar fi „efectele găurii iepurelui” și dependența comportamentală, asigurarea vârstei utilizatorilor, confidențialitatea și securitatea pentru minori, precum și accesul la date pentru cercetători. Ancheta este în curs de desfășurare.
În plus, în decembrie 2024, Comisia a inițiat proceduri oficiale împotriva TikTok referitoare la gestionarea riscurilor legate de alegeri și discursul civic, continuând să prioritizeze aceste investigații.
Comisia a instituit un instrument pentru avertizorii de integritate, care le permite angajaților și altor persoane să contacteze Comisia în mod anonim pentru a contribui la monitorizarea conformității platformelor online foarte mari (VLOP) și motoarelor de căutare online foarte mari (VLOSE) desemnate.
„Transparența publicității online – cine plătește și cum este vizat publicul – este esențială pentru protejarea interesului public. Cetățenii au dreptul să știe cine se află în spatele mesajelor pe care le văd. În opinia noastră preliminară, TikTok nu respectă DSA în domenii-cheie ale registrului său de publicitate, împiedicând inspecția completă a riscurilor generate de sistemele sale de publicitate și direcționare”, a declarat Henna Virkkunen, vicepreședintă executivă pentru suveranitate tehnologică, securitate și democrație.
