Coca-Cola, în centrul unei revolte daneze!
Populația Danemarcei a început să boicoteze produsele gigantului american Coca-Cola. Carlsberg, care îmbuteliază marca americană în Danemarca, semnalează mișcarea ca un protest împotriva politicii externe a lui Donald Trump.
„Volumele noastre de Coca-Cola sunt în ușoară scădere în Danemarca”, a declarat directorul executiv al Carlsberg, Jacob Aarup-Andersen. „Există un boicot al consumatorilor în jurul mărcilor americane.” Amenințările repetate ale președintelui SUA de a prelua teritoriul danez Groenlanda, posibil prin forță, au stârnit furia multor danezi, la fel ca și criticile administrației sale la adresa Copenhagăi.
Vicepreședintele JD Vance a acuzat Danemarca că nu este „un bun aliat”, în ciuda faptului că forțele daneze au luptat alături de trupele americane în Afganistan și în alte părți ale lumii, suferind pierderi comparabile cu cele ale SUA în raport cu mărimea populației lor. „Danezii sunt furioși. Își amintesc cum cadavrele soldaților danezi s-au întors acasă în sicrie, iar acum simt dovada lipsei de respect pentru jertfa lor. Putem înțelege de ce apelurile la boicotarea [mărfurilor americane] au succes”, a declarat un oficial danez.
Într-o discuție cu investitorii, Aarup-Andersen a menționat că brandurile locale mai mici câștigă cotă de piață față de brandurile americane ca urmare a boicotului. „Respectăm pe deplin deciziile oamenilor”, a spus el, adăugând că Coca-Cola și Pepsi sunt „ambele produse de lucrătorii berăriilor daneze din fabricile de bere daneze, așa că, din perspectiva noastră, acestea sunt, de asemenea, mărci daneze”.
Vânzările mărcii locale Jolly Cola au crescut semnificativ, danezii preferând băutura autohtonă în detrimentul celei americane. Lanțul de supermarketuri Rema a raportat o creștere de 13 ori a vânzărilor mărcii locale în martie, comparativ cu anul precedent. Un naționalism similar al mărcilor a cuprins și Canada, unde consumatorii au boicotat mărfurile americane ca reacție la amenințările lui Trump.
Coca-Cola, emblematică pentru SUA, a fost ținta altor boicoturi în ultimii ani. Vânzările mărcii au scăzut în țările majoritar musulmane după izbucnirea războiului din Gaza, datorită protestelor consumatorilor împotriva mărcilor americane.
Coca-Cola nu a răspuns imediat solicitărilor de comentarii. Comentariile Carlsberg au venit în contextul în care producătorul danez de bere a raportat o scădere mai mare decât se aștepta a volumelor vânzărilor de produse organice, de 2,3%, în primele trei luni ale anului. Vânzările globale au crescut cu 17,4%, ajungând la 20,1 miliarde de coroane daneze (2,3 miliarde de lire sterline) în aceeași perioadă, impulsionate de achiziția companiei britanice de băuturi răcoritoare Britvic. Coca-Cola a anunțat, de asemenea, o scădere a veniturilor nete cu 2% în primul trimestru, ajungând la 11,1 miliarde de dolari, dar se așteaptă ca efectele schimbărilor în „dinamica comerțului global” să fie gestionabile în acest an.
