Cluj-Napoca își va dezvolta rețeaua de transport public printr-un parteneriat cu CFR, având trenuri metropolitane
Un acord de parteneriat între Cluj-Napoca și Compania Națională de Căi Ferate CFR a fost aprobat de consilierii locali pentru implementarea proiectului trenului metropolitan. Primarul Emil Boc a anunțat că pentru acest proiect există finanțare europeană, iar acordul reprezintă ultima piesă necesară pentru ca Ministerul Transporturilor să aprobe finanțarea.
Primăria Cluj-Napoca va publica licitațiile pentru implementarea proiectului în perioada mai-iunie. Licitația pentru trenul metropolitan este deja deschisă în SEAP, având o clauză suspensivă, ceea ce înseamnă că va depinde de obținerea finanțării. Emil Boc a menționat că în jur de 12 mai se va ști dacă sunt necesare completări la documentație. După publicarea procedurii, ofertanții vor avea 60 de zile pentru depunerea ofertelor, iar în iunie se va pregăti și licitația pentru achiziția de vagoane.
Proiectul trenului metropolitan are o valoare de investiție de 250 de milioane de euro, din care contribuția Primăriei Cluj-Napoca este de 2%, aproximativ 22 de milioane de euro, alături de contribuțiile altor primării partenere. Consiliul Județean va acoperi cheltuielile neeligibile ale comunelor partenere, estimate la 46 de milioane de lei. De asemenea, Primăria își asumă o cheltuială neeligibilă de 17 milioane de lei pentru amenajarea parcărilor aferente noilor stații. Contribuția CFR pentru modernizarea căii ferate existente este de 285 de milioane de lei.
Trenul metropolitan va lega localitățile Gilău, Cluj-Napoca, Apahida, Jucu și Bonțida, pe o distanță de 48,8 km, și va include 23 de stații, dintre care 8 vor fi complet noi. Proiectul va prevedea și 8 parcări auto, 5 pasaje denivelate și achiziția a 7 trenuri electrice moderne, fiecare având 420 de locuri. Trenurile vor circula la intervale de 30 de minute între orele 06:00 și 19:00, iar după ora 19:00 frecvența va scădea la un tren pe oră.
Implementarea proiectului este estimată să dureze 4 ani, cu un buget multianual. Termenul pentru depunerea proiectelor la Ministerul Transporturilor s-a prelungit până la finalul acestui an, iar Clujul și Oradea sunt printre orașele care au depus solicitări pentru finanțare europeană pentru înființarea acestor servicii de transport local cu trenul metropolitan.
