Cifra de afaceri în retail a înregistrat o expansiune semnificativă
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut în primul trimestru al anului 2025, comparativ cu perioada similară din 2024. Aceasta a fost o creștere semnificativă, de 3,5% ca serie brută și de 4% ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS).
În perioada 1.I-31.III.2025, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, volumul cifrei de afaceri a înregistrat o creștere pe ansamblu, datorită unei expansiuni a vânzărilor de produse nealimentare (+7,8%) și comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+4,2%). Totuși, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 2%.
În luna martie 2025, comparativ cu luna februarie 2025, volumul cifrei de afaceri a crescut cu 12,7%, ca urmare a creșterii vânzărilor de produse nealimentare (+14,3%), produse alimentare, băuturi și tutun (+13,3%) și comerțului cu carburanți pentru autovehicule în magazine specializate (+7,2%).
În schimb, în luna martie 2025, comparativ cu luna precedentă, seria ajustată a înregistrat o scădere de 0,3% din cauza diminuării comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (-2,2%). Vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au rămas constante, iar vânzările de produse nealimentare au crescut cu 0,8%.
Comparând martie 2025 cu martie 2024, volumul cifrei de afaceri a crescut cu 4,9%, impulsionat de vânzările de produse nealimentare (+11,6%) și de comerțul cu carburanți pentru autovehicule în magazine specializate (+0,9%). Vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 1,3%.
De asemenea, în luna martie 2025, comparativ cu martie 2024, cifra de afaceri ajustată a crescut cu 3,4%, având ca factori de creștere vânzările de produse nealimentare (+8,4%) și cele de produse alimentare, băuturi și tutun (+0,6%). Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a înregistrat o scădere de 2,3%.
