China reîntoarce avioanele Boeing în SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
China a returnat în Statele Unite două avioane Boeing pregătite pentru livrare către companii chineze, iar o a treia aeronavă este în proces de returnare, conform declarațiilor lui Kelly Ortberg, directorul executiv al companiei. Această măsură survine într-un context de intensificare a tensiunilor comerciale între cele două mari puteri economice.
Ortberg a menționat într-un interviu pentru CNBC că alte 50 de aeronave erau programate pentru livrare în China în acest an, însă clienții chinezi au decis să renunțe la acestea. Statele Unite au impus tarife de 145% pe importurile din China, iar Beijingul a răspuns cu taxe de 125% pe produsele americane. În acest climat tensionat, Ortberg a subliniat că „China a încetat, de fapt, să mai primească livrările de aeronave din cauza contextului tarifar”.
Boeing este cel mai mare exportator american, cu 70% din vânzările de avioane comerciale realizate în afara SUA. Ca urmare a deciziei Chinei, compania caută soluții pentru cele 41 de avioane deja construite, dar nelivrate. „Există o cerere mare din partea altor companii aeriene”, a explicat Ortberg, adăugând că alte nouă aeronave care nu au intrat încă în producție ar putea fi, de asemenea, redirecționate. „Nu vom continua să construim avioane pentru clienți care nu le vor primi”, a subliniat el.
Boeing este în contact zilnic cu administrația Trump în legătură cu acest conflict comercial. Ortberg a menționat că discuțiile au loc cu secretari de cabinet și, în unele cazuri, chiar cu președintele. Oficialii americani sunt optimiști, secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, declarând că există „o oportunitate incredibilă” pentru un acord comercial major, dacă China va reduce dependența de exporturile manufacturate.
Impactul tensiunilor comerciale nu se limitează la granița chineză. Ortberg a explicat că și alte verigi din lanțul de aprovizionare Boeing sunt afectate, în special în Japonia și Italia, unde au fost introduse tarife universale de 10%. Boeing a raportat pierderi mai mici în primul trimestru al anului, pe fondul unei producții ușor crescute. În 2024, compania a fost afectată de mai multe crize și de o grevă masivă a circa 30.000 de muncitori din fabricile americane. Planurile pentru 2025 includ creșterea producției modelului 737 MAX la 38 de unități pe lună, o mișcare esențială într-o piață globală imprevizibilă.
