China provoacă un nou val de exporturi globale
În urmă cu două decenii, China a șocat Statele Unite când a demonstrat că poate fabrica și distribui produse rapid și ieftin la o scară nemaiîntâlnită, ceea ce a dus la o explozie a exporturilor ce a transformat economia și politicile americane. Acum, un nou șoc „made in China” a cuprins întreg globul și a inundat piețele din Europa, Asia de Sud-Est și America Latină. Anul acesta, până acum, excedentul comercial al Chinei cu restul lumii este de aproape 500 de miliarde de dolari – o creștere de peste 40% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Pe măsură ce războiul comercial dintre Statele Unite și China continuă, restul lumii se pregătește pentru un șoc și mai mare din partea Chinei. „China are o grămadă de lucruri pe care trebuie să le exporte și indiferent dacă SUA impun sau nu tarife contra Chinei, este practic imposibil să oprești schimbarea fluxului comercial”, a explicat Leah Fahy, specialistă în economia Chinei de la Capital Economics.
Valul de exporturi din China este o consecință a politicilor guvernamentale și a încetinirii creșterii economice a țării. Pentru a reduce impactul crizei imobiliare care a afectat economiile multor familii, Beijingul a investit mult în sectorul industrial care produce mult mai mult decât poate absorbi piața internă. În ciuda tarifelor impuse de Donald Trump, cota de piață a Chinei la toate categoriile de produse a crescut rapid.
China a produs cu 45% mai multe mașini electrice anul acesta, în ciuda scăderii cererii din partea consumatorilor de pe piața internă, ceea ce a dus la o creștere masivă a exporturilor. Redirecționând exporturile spre Asia de Sud-Est, America Latină și Europa, China a redus deja efectele negative ale scăderii cererii din partea Statelor Unite, dar acest lucru ar putea duce la conflicte cu partenerii săi comerciali care resimt presiunea Washingtonului. Trump amenință cu tarife usturătoare țările care importă masiv din China, precum Vietnam, Cambodgia sau Indonezia.
Unele țări au beneficiat de pe urma creșterii investițiilor făcute de companiile străine care încearcă să își mute cât mai repede fabricile din China. Totuși, dacă nu vor reuși să negocieze tarife mai mici, companiile autohtone din Asia de Sud-Est și alte regiuni vor fi distruse de competitorii lor din China. Schimbarea drastică a cursului exporturilor Chinei a început cu mult înainte ca Trump să ajungă din nou la Casa Albă, inițiativa „Made in China 2025” având un impact semnificativ asupra piețelor globale.
Modelul economic adoptat de China a surprins specialiștii. „China nu se dezvoltă așa cum sugerează teoria economică; acum avem de-a face cu un nou model”, a spus economista Priyanka Kishore, referindu-se la direcția tradițională a economiilor care fabrică tot mai puține produse ieftine pe măsură ce se dezvoltă. Aceasta a avertizat că situația pune presiune suplimentară pe restul lumii, iar consecințele economice au început deja să se simtă.
În Thailanda și Brazilia, producătorii de automobile au închis mai multe fabrici din cauza mașinilor electrice chinezești care au inundat piața. Companiile din Germania se arată tot mai îngrijorate de creșterea importurilor din China, care a dus la o creștere de 64,6% a exporturilor de mașini electrice, conform Asociației Producătorilor de Automobile din China. Industriile din țările care au atras acest influx de produse din China se confruntă cu pierderi de locuri de muncă și falimente.
Pentru cele mai multe țări, există doar două opțiuni: să nu facă nimic și să privească cum industriile locale se degradează sau să impună tarife comerciale și alte măsuri protecționiste, așa cum au făcut Statele Unite cu China. „Lanțurile de aprovizionare se bifurcă urmând liniile geopolitice”, a avertizat Sonal Varma, economist-șef al băncii japoneze Nomura. „A devenit tot mai dificil pentru aceste țări să decidă cu cine să se alinieze.”
