China inundă piețele mondiale cu automobile pe benzină
China a devenit cel mai mare exportator auto din lume, inundând piețele emergente cu milioane de mașini pe benzină care nu au fost vândute pe plan intern. În timp ce Occidentul se concentrează pe vehiculele electrice chinezești și impune tarife pentru a bloca accesul acestora, producătorii tradiționali din Beijing își extind agresiv vânzările în Europa de Est, Africa și America Latină, folosind aceleași politici și subvenții care au dus la un război al prețurilor pe piața internă, conform unei analize Reuters.
Industria chineză de vehicule electrice a capturat jumătate din piața internă în doar câțiva ani, afectând vânzările de mașini pe benzină ale unor mari producători globali. Mulți dintre acești producători tradiționali chinezi au observat o scădere a vânzărilor după ce au inundat piețele internaționale cu vehicule pe combustibili fosili care nu mai găsesc cerere în țară.
În timp ce decidenții din Occident se concentrează pe amenințarea vehiculelor electrice chinezești subvenționate, protejându-și piețele prin tarife, producătorii auto din SUA și Europa se confruntă cu o concurență și mai acerbă din partea mașinilor chinezești pe benzină, în țări precum Polonia, Africa de Sud și Uruguay. Vehiculele pe combustibili fosili au reprezentat 76% din exporturile auto ale Chinei din 2020 până în prezent, iar livrările anuale totale au crescut de la 1 milion la, probabil, peste 6,5 milioane anul acesta, conform datelor companiei de consultanță Automobility.
Explozia exporturilor de mașini pe benzină este alimentată de aceleași subvenții și politici pentru vehicule electrice care au afectat afacerile unor producători precum VW, GM și Nissan în China. Fenomenul subliniază impactul major al politicilor industriale chineze, în timp ce competitorii străini se străduiesc să țină pasul cu companiile susținute de stat care vizează dominarea sectorului auto la nivel național și global.
Exporturile de vehicule chinezești pe benzină, excluzând vehiculele electrice și hibride plug-in, au făcut din China cel mai mare exportator auto din lume după volum. Această expansiune globală se bazează pe o analiză a vânzărilor auto din zeci de țări și pe interviuri cu directori din companii auto chineze și occidentale, manageri de distribuție și cercetători din industrie.
Afluxul de mașini chinezești pe benzină în piețele emergente reflectă coliziunea dintre impulsul actual al Beijingului pentru vehicule electrice și politicile mai vechi care au construit industria de vehicule pe benzină, bazându-se pe tehnologia producătorilor auto străini. Printre cei mai mari exportatori se numără giganții tradiționali de stat, precum SAIC, BAIC, Dongfeng și Changan, care au depins istoric de parteneriate cu producători auto străini pentru profituri.
Vânzările anuale ale SAIC-GM în China au scăzut de la peste 1,4 milioane de vehicule la 435.000 între 2020 și 2024. Aceste companii de stat au înregistrat acum vânzări mari pe piețele de export, care erau cândva dominate de aceiași producători străini cu care colaborează în China. Exporturile SAIC, în mare parte ale propriilor mărci, au crescut de la aproape 400.000 anual în 2020 la peste 1 milion anul trecut. De asemenea, exporturile Dongfeng au ajuns la aproape 250.000 de vehicule anul trecut, de aproape patru ori mai multe în cinci ani.
Vânzările globale anuale ale Dongfeng au scăzut cu un milion de vehicule din 2020, însă managerii companiei nu sunt îngrijorați de viitor datorită sprijinului guvernamental. Mașinile pe benzină se vând mai bine pe piețele de rang secund, precum Europa de Est, America Latină și Africa, unde infrastructura pentru încărcarea vehiculelor electrice este insuficient dezvoltată.
Pe termen lung, Beijingul vizează dominația globală în sectorul vehiculelor electrice și hibride plug-in, dar, între timp, mulți producători chinezi își construiesc branduri internaționale, oferind clienților exact ceea ce își doresc.
