China îndeamnă constructorii de automobile electrice să pună capăt competiției agresive pe piață
China își îndeamnă producătorii de vehicule electrice să oprească reducerea prețurilor și să limiteze producția, pe fondul temerilor că deflația persistentă pune în pericol creșterea economică a țării. În ultimele luni, oficialii chinezi au subliniat importanța combaterii „involuției” în sectoarele afectate de supracapacitate, în special cel al vehiculelor electrice.
Președintele Xi Jinping a abordat problema în mod direct, criticând guvernele provinciale pentru investițiile făcute „orbește” în inteligență artificială, putere de calcul și vehicule cu energie nouă. Aceste industrii, deși considerate priorități strategice, sunt expuse riscului de „supraîncălzire”. Luna trecută, Xi a subliniat necesitatea de a rupe ciclul de „involuție” care afectează anumite părți ale economiei chineze.
Unii dintre șefii marilor companii auto chineze, inclusiv BYD, au fost convocați la întâlniri cu autoritățile de reglementare pentru a primi avertismente legate de supracapacitate. O firmă de consultanță a afirmat că agențiile guvernamentale acționează rapid ca reacție la comentariile lui Xi, angajându-se să implementeze reduceri pe partea de ofertă, evidențiind astfel nivelul de atenție politică acordat acestei probleme.
În economia hipercompetitivă a Chinei, consumatorii, reticenți să cheltuie, s-au așteptat la prețuri extrem de scăzute. Companiile din domeniul vehiculelor electrice nu fac excepție; mulți directori s-au plâns de fenomenul reducerii prețurilor. De exemplu, BYD a redus prețul modelului său „Seagull” cu aproape 20% sub prețul de vânzare din catalog, iar Great Wall Motors a lansat o nouă versiune a modelului „Ora 3”, cu o reducere similară.
He Xiaopeng, directorul general al XPeng Motors, a anticipat o competiție și mai acerbă în 2025, avertizând că unele companii nu vor supraviețui războiului prețurilor. Recent, China a propus un nou proiect de amendament la legea sa privind prețurile, vizând în mod specific războaiele prețurilor. Amendamentul ar întări regulile privind stabilirea limitelor de preț și ar identifica „comportamentul inechitabil de stabilire a prețurilor”.
În Uniunea Europeană, „invazia” de vehicule electrice chineze a stârnit îngrijorări, oficialii europeni temându-se că producătorii auto autohtoni nu vor putea face față concurenței. Anul trecut, UE a impus taxe vamale de până la 45% pentru vehiculele electrice chinezesti, provocând furia Beijingului. Recent, companiile chineze au reușit să atingă o cotă de 10% din piața de vehicule electrice din Europa, revenind la nivelul de dinainte de impunerea taxelor vamale.
Săptămâna trecută, Biroul Politic al Partidului Comunist Chinez s-a reunit pentru a discuta perspectivele economice, abordând necesitatea de a „reglementa competiția haotică” din economie, fără a menționa explicit campania anti-involuție.
