China impune tarife noi pentru automobilele de lux destinate europenilor
Mașinile de lux vândute pe piața din China vor datora o taxă de 10% dacă prețul depășește pragul de 900.000 de yuani. Deși taxa nu este nouă, scăderea pragului de preț la care se aplică va afecta o mare parte din modelele de lux europene.
Ministerul de Finanțe din China a anunțat modificarea plafoanelor de preț pentru taxa de lux cu doar 48 de ore înainte de intrarea în vigoare. Măsura va influența semnificativ producătorii europeni de mașini de lux, care domină în continuare acest segment, în ciuda apariției unor mărci chinezești în acest domeniu.
Printre mărcile afectate se numără Audi, Mercedes, BMW, Range Rover și Porsche, care au modele cu prețuri între 115.000 de euro și 166.000 de euro, conform pragului anterior. Autoritățile chineze au declarat că scopul reducerii pragului este de a încuraja „consumul rațional” și de a limita vânzările de produse extravagante. Există, de asemenea, speculații că această decizie ar putea fi o formă de represalii pentru tarifele europene majorate.
Anunțul privind noile măsuri a generat pe termen scurt o creștere a cererii pentru vehiculele de lux, însă timpul scurt între anunț și data de intrare în vigoare a limitat această reacție. Reprezentanții companiilor auto din Europa au indicat că, deocamdată, vor susține taxa pentru a evita majorarea prețurilor, dar este de așteptat ca pe termen lung să fie necesare ajustări de preț.
Mărcile premium precum Audi, BMW și Mercedes au suficiente modele cu prețuri sub nivelul impus de noua lege, astfel că vor încerca să compenseze cu vânzări din segmentele mai accesibile. În schimb, mașinile precum Ferrari sau Rolls Royce, care nu au modele ieftine, vor continua să plătească taxa de lux pentru vehiculele din gama lor.
Mercedes-Benz, lider de piață în segmentul vizat de modificarea limitelor taxei, este cea mai expusă marcă, având jumătate din vânzările de mașini de peste un milion de yuani (peste 120.000 de euro), conform declarațiilor lui Harald Wilhelm, director financiar al companiei germane.
Taxa de lux a fost introdusă în China acum aproximativ 10 ani, aplicându-se nu doar vehiculelor, ci și altor produse precum iahturi, ceasuri de lux și articole de golf. Producătorii auto europeni se confruntă deja cu o perioadă dificilă, marcată de scăderi ale vânzărilor, pe fondul creșterii vânzărilor mărcilor locale, care oferă mașini din ce în ce mai bine echipate și performante. În ultimul an, mărcile germane prezente pe piața din China au înregistrat scăderi de două cifre, ducând vânzările la un nivel mai scăzut decât în 2024, când deja se observau scăderi semnificative.
