CFR Călători lansează trenuri moderne pe traseul Brașov–Constanța
CFR Călători a anunțat că, începând cu 3 și 4 iunie 2025, patru trenuri noi vor circula zilnic pe ruta Brașov–București Nord–Constanța și retur. Spre deosebire de trenurile sezoniere, acestea vor fi operate permanent și vor fi compuse exclusiv din material rulant modernizat prin fonduri europene, alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Primele două trenuri au intrat în circulație marți, 3 iunie. Este vorba despre IR 1883, care pleacă din București Nord la ora 12:30 și ajunge la Constanța la 15:03, și IC 536, care pleacă din Constanța la 17:30, ajunge în București la 19:37, iar după o scurtă oprire pornește mai departe spre Brașov, unde ajunge la 22:10. Miercuri, 4 iunie, au fost introduse alte două garnituri: IC 538, cu plecare din Brașov la ora 06:58, ajunge în București Nord la 09:14, de unde își continuă traseul până la Constanța, cu sosire la ora 11:36, și IR 1682, care pleacă din Constanța la 16:30 și ajunge în capitală la ora 19:00.
Potrivit reprezentanților operatorului feroviar de stat, aceste garnituri vor circula cu regularitate, urmând ca materialul rulant modernizat să fie utilizat în principal pentru trenurile Intercity. Locomotivele și vagoanele pot fi folosite și pe alte tipuri de trenuri, inclusiv InterRegio, pe rute precum Arad, Cluj, Iași, Craiova, Galați, Suceava sau Timișoara, conform prevederilor Contractului de Servicii Publice încheiat cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
Debutul trenurilor PNRR a fost umbrit de un incident produs pe 4 mai, când primele șapte vagoane modernizate, aflate deja în circulație pe ruta București–Constanța, au fost avariate într-un accident feroviar în gara Constanța. Garniturile erau tractate de o locomotivă modernizată la Softronic Craiova și au fost grav afectate în zona lonjeroanelor. Surse din cadrul CFR Călători au precizat că reparațiile vor dura cel puțin șase luni.
Modernizarea acestor garnituri face parte dintr-un proiect mai amplu, finanțat prin PNRR – Pilonul I, dedicat tranziției către o economie verde. Contractul de finanțare, semnat pe 13 decembrie 2023, prevede reabilitarea a 55 de locomotive electrice, conversia a 20 de locomotive diesel de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători. Proiectul are o valoare totală de 401.000 lei.
