CFR Călători deschide porțile: Descoperă primul tren modernizat cu sprijinul PNRR!
La CFR Călători, inaugurările întârzie. Prima locomotivă modernizată cu fonduri europene a fost finalizată în august anul trecut, dar a intrat în circulație abia în aprilie 2025. Aceasta este prima locomotivă și cele patru vagoane modernizate cu bani din PNRR, care vor circula pe singura rută din țară ce permite viteze de 160 km/h. Totuși, în realitate, este vorba despre o singură locomotivă și aceleași patru vagoane, care vor circula de două ori pe zi pe ruta București-Constanța, având indicativ diferit la fiecare plecare.
Un angajat al CFR Călători a declarat că după atâta vreme de muncă în companie, nu mai este impresionat de noile modernizări. Trenul are o vechime de peste 40 de ani, dar reprezentanții CFR Călători afirmă că a fost complet modernizat, cu piese înlocuite acolo unde a fost necesar. O călătoare a comentat că speră ca trenurile să rămână „la fel de noi și de frumoase”.
Compania a anunțat că, începând cu 17 aprilie, pe ruta București Nord – Constanța și retur, va mai circula o pereche de trenuri PNRR: IR 1685 București Nord (plecare 05:30) – Constanța (sosire 07:47) și IR 1686 Constanța (plecare 08:20) – București Nord (sosire 10:49). Cele patru trenuri modernizate vor circula zilnic pe această rută, inclusiv în perioada Sărbătorilor de Paște și în minivacanța de 1 Mai.
Conform CFR Călători, în funcție de livrarea materialului rulant modernizat de către firmele contractante și de prevederile Contractului de Servicii Publice cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), locomotivele și vagoanele finalizate vor fi utilizate predominant în trenurile IC, dar și în trenurile IR pe rute diverse, precum Brașov, Arad, Cluj, Iași, Galați, Timișoara, etc.
CFR Călători deține peste 1.000 de trenuri, dar în ultimii trei ani au fost modernizate sau reparate doar 20 de vagoane și nouă locomotive cu fonduri proprii. Compania recunoaște că nu poate ține pasul cu îmbătrânirea parcului de material rulant și a menționat că starea trenurilor depinde mult și de comportamentul călătorilor. Purtătoarea de cuvânt a CFR Călători, Ada Meseșan, a subliniat că publicul nu trebuie să considere toate trenurile ca fiind „cătături”, deoarece se fac eforturi continue de modernizare.
Următorul tren complet modernizat este planificat să fie pus în funcțiune pe ruta București-Brașov, iar până în iunie 2026, se estimează că 55 de locomotive electrice și 139 de vagoane vechi vor fi modernizate cu două miliarde de lei din PNRR. De asemenea, CFR Călători va converti 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori, un pas important spre reducerea emisiilor poluante.
