CFR Călători ar putea suspenda serviciile feroviare din cauza datoriilor
Trenurile Regio CFR Călători riscă să nu mai circule pe rețeaua națională de cale ferată începând cu 1 septembrie, iar de la 1 octombrie nu vor mai exista fonduri pentru operarea trenurilor Inter-Regio, din cauza datoriilor acumulate de Compania Națională de Căi Ferate. Directorul Traian Preoteasa, care primește un salariu de peste 5.000 de euro pe lună, are facturi neachitate în valoare de aproape 8,2 milioane de euro.
Datoriile se referă la tarifele pentru utilizarea infrastructurii feroviare. Conform surselor, în urma acestor datorii, trenurile REGIO ar putea fi suspendate începând cu 1 septembrie, iar cele INTER-REGIO din 1 octombrie. Termenul limită pentru plata acestor debite este 29 august. Dacă nu vor fi prezentate soluții clare sau dacă datoria nu va fi achitată complet, trenurile riscă să fie oprite.
Problemele financiare ale CFR Călători
Problemele financiare ale CFR Călători au fost deja menționate în spațiul public în luna iunie, când compania a transmis Ministerului Transporturilor informații despre lipsa fondurilor și lista datoriilor, cele mai mari fiind către operatorii de carburant.
Soluții propuse de Autoritatea pentru Reformă Feroviară
Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, a declarat că eșalonarea datoriilor la plata taxei de utilizare a infrastructurii acumulate de CFR Călători și Transferoviar reprezintă singura soluție pentru a permite acestor companii să achite sumele datorate administratorului infrastructurii feroviare. Barbu a menționat că s-au purtat discuții cu CFR Călători, Transferoviar, CFR SA și Electrificare CFR pentru a găsi soluții care să prevină oprirea trenurilor în România.
CFR Călători are datorii de aproximativ 41 de milioane de lei, iar Transferoviar de circa 7 milioane de lei. ARF va aloca celor doi operatori o parte din compensația pentru facilitățile de călătorie acordate diferitelor categorii sociale. De asemenea, CFR Călători va primi o sumă din contractul de servicii publice licitat pentru un tren nou.
ARF a solicitat Ministerului Transporturilor să deblocheze fondurile necesare pentru a putea plăti operatorii și a asigura continuitatea serviciilor feroviare. În total, suma care trebuie alocată este de 31 de milioane de lei pentru toți operatorii de transport feroviar de călători.
