Cererea angajatorilor pentru cunoașterea limbilor străine crește
Cunoașterea unei limbi străine devine o condiție aproape obligatorie la angajare, în contextul în care aproape 60% dintre joburile postate în acest an menționează acest criteriu. Din cele 112.000 de joburi disponibile de la începutul anului, 64.000 necesită cunoașterea unei limbi străine.
Cei mai mulți angajatori caută candidați care să vorbească limba engleză, cu 48.000 de joburi care au avut acest criteriu. A doua cea mai cerută limbă este germana, cu 8.100 de joburi disponibile pentru vorbitorii acestei limbi. De asemenea, 3.400 de joburi solicită cunoașterea limbii franceze, iar 2.400 cer cunoașterea limbii italiene.
În cazul joburilor white collar, destinate candidaților cu studii superioare, limba engleză este considerată implicită. Totuși, și pentru poziții entry level sau blue collar, această limbă devine din ce în ce mai frecvent solicitată, chiar dacă nu este necesar ca angajații să o stăpânească la nivel de fluență.
Limbile mai puțin cunoscute, precum maghiara, olandeză, turcă, portugheză, greacă sau slovacă, sunt căutate în special pentru sectoare precum call center/BPO sau turism, în special de angajatori din străinătate, care presupun relocarea în altă țară. În sectorul call center/BPO, candidații sunt căutați pentru pozițiile de customer support, care nu necesită relocare.
Cunoașterea acestor limbi străine, considerate exotice, devine o condiție obligatorie la angajare, iar angajații care ocupă aceste poziții au salarii cu aproximativ 20% – 30% mai mari decât media din domeniu, care este de 3.500 de lei.
În ceea ce privește candidații, cei care vorbesc limba engleză sunt cei mai căutați, având 2,3 milioane de aplicări în acest an. Au fost 85.000 de aplicări pentru joburile care cereau germană, 66.000 pentru italiană și 55.000 pentru franceză. De asemenea, spaniola și maghiara au atras peste 25.000 de aplicări. Limbile precum rusa, poloneza, turca, bulgara și olandeza au înregistrat aplicări între 3.000 și 10.000.
În cazul limbii engleze, pentru anumite joburi sau domenii, sunt acceptați și candidații cu cunoștințe de nivel mediu. Totuși, în situațiile în care cunoașterea limbii străine este esențială pentru a oferi suport tehnic clienților vorbitori nativi, candidații trebuie să aibă un nivel corespunzător de cunoștințe lingvistice.
