Cercetare alarmantă: Dependența de inteligența artificială afectează capacitățile cognitive
Studiul realizat de cercetători de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT) arată că utilizarea chatboților de inteligență artificială (IA) poate duce la o diminuare a abilităților cognitive, inclusiv a gândirii critice, memoriei și competențelor lingvistice. Persoanele care s-au bazat pe ChatGPT pentru redactarea de eseuri au prezentat o activitate cerebrală mai scăzută comparativ cu cele care au folosit doar propriile capacități cognitive.
Grupul care a utilizat AI a obținut rezultate mai slabe în testele de evaluare și a întâmpinat dificultăți în executarea sarcinilor fără ajutorul tehnologiei. „Dependența de sisteme AI poate conduce la o abordare pasivă și la activarea diminuată a abilităților de gândire critică atunci când persoana trebuie ulterior să rezolve singură o sarcină”, se menționează în lucrare.
Detalii ale studiului
În cadrul studiului, 54 de participanți au fost împărțiți în trei grupuri: unul care a folosit ChatGPT, altul care a utilizat motoare de căutare pentru documentare și un al treilea care s-a bazat exclusiv pe propriile cunoștințe. Participanții au scris patru eseuri și li s-au adresat întrebări legate de acestea, în timp ce activitatea cerebrală le era monitorizată prin scanări EEG (electroencefalogramă).
Rezultatele au arătat că grupul care a folosit ChatGPT a avut cele mai slabe rezultate la toate capitolele: activitate neuronală, exprimare lingvistică și punctaj general. Scanările EEG au relevat o scădere sistematică a conectivității cerebrale în funcție de gradul de sprijin extern, cei care au utilizat chatboți AI având cele mai slabe conexiuni cerebrale. S-a constatat o reducere a undelor „theta”, care sunt asociate cu învățarea și formarea memoriei.
83% dintre utilizatorii de ChatGPT nu au reușit să ofere niciun citat corect din eseurile scrise, comparativ cu aproximativ 10% în cazul celorlalte două grupuri. Cei care s-au bazat pe AI au reținut foarte puține informații despre conținutul eseului, ceea ce sugerează fie lipsa de implicare, fie incapacitatea de a reține. Utilizatorii de motoare de căutare au avut un angajament cognitiv puțin mai scăzut decât cei fără sprijin tehnologic, dar au demonstrat capacități similare de a-și reaminti.
Implicarea utilizării AI în educație
Rezultatele studiului se alătură unui val tot mai mare de dovezi privind efectele negative ale utilizării excesive a AI asupra capacității de gândire. Un alt studiu, realizat de Microsoft și Carnegie Mellon, a arătat că angajații care folosesc AI raportează niveluri mai reduse de gândire critică, iar autorii au avertizat că suprautilizarea AI poate duce la „atrofierea” mușchilor cognitivi.
Nataliya Kosmyna, cercetătoarea principală de la MIT, a subliniat că rezultatele studiului arată o „scădere alarmantă a capacităților de învățare” în rândul utilizatorilor de AI, atât în procesul de învățare, cât și la serviciu. Chiar și atunci când grupul asistat de inteligență artificială a fost nevoit să se bazeze exclusiv pe propriul creier, nivelurile de memorie și abilitățile de gândire critică au rămas scăzute.
Eseurile scrise cu ajutorul ChatGPT au fost considerate omogene, repetând teme și limbaj similare. Profesorii au tras un semnal de alarmă cu privire la faptul că elevii trișează în mod constant la teste și eseuri folosind chatboturi AI. Un sondaj realizat de Institutul pentru Politici în Învățământul Superior a relevat că 88% dintre studenții din Marea Britanie foloseau chatboturi AI pentru a-i ajuta la evaluări și învățare, iar 18% plagiaseră direct texte generate de AI în lucrările lor.
