Când trebuie să vină medicul de familie acasă?
Consultațiile la domiciliu oferite de medicul de familie reprezintă un sprijin esențial pentru pacienții cu mobilitate limitată. Aceste servicii sunt reglementate de legislație și sunt disponibile în circumstanțe specifice.
Când oferă medicul de familie consultații la domiciliu
Consultațiile la domiciliu sunt acordate:
- Asiguraţilor de pe lista proprie a medicului de familie, în afara cabinetului, în timpul programului de lucru;
- Asiguraţilor nedeplasabili din motiv de invaliditate permanentă sau temporară;
- Asiguraţilor cu boli cronice sau cu un episod acut/subacut ce nu permite deplasarea la cabinet;
De asemenea, legislația prevede că medicul de familie trebuie să asigure consultaţii la domiciliu pentru:
- copii cu vârsta între 0 – 1 an;
- copii cu vârsta între 0 – 18 ani cu boli infecto-contagioase;
- lăuze.
Se consideră consultaţie la domiciliu și consultaţia/examinarea acordată de medicul de familie în vederea constatării decesului.
Cum pot solicita pacienții consultația la domiciliu
Pacienții trebuie să își informeze medicul de familie despre starea de sănătate și imposibilitatea de a se deplasa pentru a solicita vizita la domiciliu. Este importantă programarea vizitei, care poate fi stabilită de cabinete în zile dedicate consultațiilor la domiciliu. Solicitarea trebuie confirmată de medic sau de personalul administrativ al cabinetului.
În anumite situații, medicul poate solicita documente care să ateste starea de sănătate, cum ar fi certificate medicale sau recomandări anterioare.
Decontarea consultațiilor la domiciliu
Consultațiile la domiciliu pentru asigurați se decontează astfel:
- maximum două consultaţii pentru fiecare episod acut/subacut/acutizări ale bolilor cronice;
- maximum o consultaţie pe lună pentru toate afecţiunile cronice/asigurat;
- o consultaţie pentru fiecare situaţie de urgenţă.
Se acordă o singură consultație per persoană pentru fiecare situație de urgență constatată, pentru care s-au asigurat intervenții de primă necesitate.
Servicii medicale și înregistrări
Serviciile se oferă atât pentru persoanele asigurate înscrise pe lista proprie, cât și pentru cele înscrise pe lista altui medic de familie. Vizita se consemnează în registrul de consultații la domiciliu, care va conține data și ora consultației, numele, prenumele, semnătura asiguratului sau a aparținătorului, după caz. Informaţiile medicale se înregistrează în fişa medicală.
Serviciile medicale pentru situaţii de urgenţă se acordă în cabinetul medicului de familie, la domiciliul pacientului sau la locul solicitării, inclusiv în afara programului de lucru.
Tipuri de îngrijiri medicale la domiciliu
Cele mai uzuale servicii de îngrijiri medicale la domiciliu includ:
- măsurarea parametrilor fiziologici (temperatură, puls, tensiune arterială);
- administrarea medicamentelor;
- manevre terapeutice pentru evitarea complicațiilor;
- îngrijirea leziunilor, kinetoterapie.
Serviciile de îngrijiri paliative la domiciliu includ:
- consultația și elaborarea planului de tratament;
- evaluarea statusului funcțional;
- aplicarea și monitorizarea tratamentului farmacologic;
- educarea pacientului pentru auto-îngrijire;
- consiliere psihologică specializată.
