Călătorii cu trenul în declin: o analiză a scăderii pasagerilor
Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul în 2024 a fost de 70,802 milioane, înregistrând o scădere de 4,7% comparativ cu perioada similară a anului anterior, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Distanța medie de transport a unui pasager a crescut cu 1,4% față de anul 2023.
În ceea ce privește transportul feroviar de mărfuri, volumul a scăzut cu 12% față de anul precedent, cu un total de 43,025 milioane de tone de mărfuri transportate, dintre care 79% în transport național. Parcursul tarifar al mărfurilor a înregistrat o scădere de 11,2%, cu o creștere de 9,6% în cazul tranzitului.
Diviziunile cu ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost cocs, produse rafinate din petrol (24,5%) și cărbune și lignit, țiței și gaze naturale (18,3%). Referitor la parcursul mărfurilor, 32,4% din total este reprezentat de diviziunea cocs, produse rafinate din petrol, iar 15,9% de produse agricole, din vânătoare și silvicultură, pește și alte produse din pescuit.
Datele INS arată, de asemenea, că majoritatea indicatorilor tehnico-economici de utilizare a parcului de vehicule în transportul feroviar au consemnat o evoluție negativă comparativ cu anul 2023. O dinamică pozitivă a fost observată doar în ceea ce privește timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă, care a crescut cu 19,1%.
Printre evoluțiile negative raportate față de anul precedent se numără: parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă (km/zi) – scădere cu 15,2%; vagoane încărcate intrate din străinătate (mii de vagoane) – scădere cu 14,9%; vagoane încărcate pe rețeaua C.F.R. (mii de vagoane) – scădere cu 12,5%; parcursul mediu zilnic al locomotivelor pentru transportul mărfurilor (km/zi) – scădere cu 10,8%; viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h) – scădere cu 5,7%; parcursul locomotivelor (mii locomotive – km) – scădere cu 4,5%; viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h) – scădere cu 3,4%; greutatea medie brută a vagoanelor de marfă (tone/tren) – scădere cu 2,8%; încărcătura medie statică a vagoanelor de marfă (tone/osie) – scădere cu 2,5%.
