Căderea acțiunilor Alibaba, pe fondul unui profit trimestrial dezamăgitor
Acțiunile Alibaba au scăzut cu aproape 8% după ce gigantul chinez din comerțul electronic a raportat rezultate financiare sub așteptările analiștilor pentru al patrulea trimestru fiscal, atât în ceea ce privește veniturile, cât și profitul net. În trimestrul încheiat în martie, grupul a obținut venituri de 236,5 miliarde yuani chinezești (32,6 miliarde USD), față de 237,2 miliarde yuani estimați. Profitul net a fost de 12,4 miliarde yuani, aproape la jumătate față de cei 24,7 miliarde așteptați.
Deși sub estimări, veniturile au crescut cu 7% față de anul anterior, iar profitul net a fost în creștere cu 279% față de baza scăzută a anului trecut. Scăderea profitului raportat față de estimări a fost cauzată parțial de pierderi din vânzarea unor subsidiare, compensate de venituri mai mari din activitatea operațională și reevaluări ale investițiilor de capital.
Analiștii mizau pe impactul pozitiv al investițiilor Alibaba în inteligență artificială și în divizia principală de comerț online. Totuși, compania se confruntă cu o serie de provocări economice, inclusiv slăbirea încrederii consumatorilor în China și incertitudini generate de războiul comercial cu SUA. Recent, Washington și Beijing au convenit suspendarea majorității tarifelor vamale bilaterale.
Divizia Taobao și Tmall (comerțul online din China) a generat venituri de 101,4 miliarde yuani, în creștere cu 9% față de anul trecut. Veniturile din managementul clienților, provenite din servicii de marketing vândute comercianților, au crescut cu 12%.
Alibaba a extins parteneriatul cu platforma socială Xiaohongshu, permițând integrarea directă a produselor Taobao în postările utilizatorilor. Compania a anunțat și o investiție masivă în „instant commerce”, un nou model implementat pe Taobao, ce permite livrarea produselor în mai puțin de o oră, urmărind creșterea interacțiunii în aplicație și diferențierea față de competitori precum JD.com și PDD.
Cloud și AI – motoare de creștere
Veniturile din segmentul cloud au ajuns la 30,1 miliarde yuani în trimestrul martie, în creștere cu 18% față de anul precedent. Această creștere a fost determinată de extinderea adopției soluțiilor cloud și a produselor bazate pe AI. Alibaba a lansat recent modelul open-source Qwen 3, care alimentează asistentul AI al companiei, Quark.
CEO-ul Eddie Wu a menționat că veniturile din produsele bazate pe AI au înregistrat o creștere de trei cifre pentru al șaptelea trimestru consecutiv. El a subliniat că se așteaptă la o creștere semnificativă a veniturilor din cloud în trimestrele următoare, pe fondul tranziției companiilor către servicii AI bazate pe cloud. “Avem încredere puternică în traiectoria de creștere”, a declarat Wu.
Deși Alibaba dă semne de redresare în unele segmente, rezultatele sub așteptări și climatul economic volatil continuă să pună presiune pe performanța acțiunilor companiei.
