Bucureștiul, pe ultimele locuri în privința infrastructurii pentru biciclete și a zonelor școlare
Bucureștiul se află pe locul 34 din 36 într-un clasament european al numărului de străzi școlare și pistelor de biciclete protejate. O analiză de specialitate relevă că rețeaua rutieră cu limite de 30 km/h din capitală acoperă doar un sfert din străzile orașului.
Capitala României ocupă din nou o poziție defavorabilă într-un top european referitor la numărul de străzi școlare și de piste pentru biciclete. Potrivit analizei, Paris este considerat cel mai bun oraș din Europa pentru pedalare și deplasare independentă a copiilor, urmat de orașe precum Amsterdam, Anvers, Bruxelles, Lyon și Helsinki.
În ceea ce privește infrastructura pentru copii, Bucureștiul nu dispune de nicio stradă școlară amenajată în apropierea celor 169 de școli primare. Doar 25% din rețeaua rutieră din București se află sub limita de viteză de 30 km/h, comparativ cu aproape 90% în Paris. Pistele protejate pentru biciclete din capitala Franței au o lungime de 25 km, de 30 de ori mai mult decât în Helsinki.
Importanța străzilor școlare
Studiul a analizat trei indicatori care reflectă recomandările ONU și ale altor experți: străzi școlare la școli primare, piste de biciclete protejate și limite urbane de viteză de 30 km/h, care contribuie la reducerea poluării și a accidentelor. Conform analizei, copiii sunt, în prezent, mai puțin liberi să se deplaseze și mai puțin activi decât în trecut, în special fetele.
În cadrul studiului, s-a constatat că zece orașe nu au nicio stradă școlară, iar în majoritatea locurilor unde există, restricțiile se aplică doar la orele de intrare și ieșire, nu ca pietonalizare permanentă. În cinci orașe, sub 10% din străzi au limită de 30 km/h, iar pistele de biciclete protejate acoperă în medie doar 17% din rețeaua rutieră a celor 36 de orașe analizate.
Copiii din București pierd zilnic oportunitatea de a se deplasa pe jos sau cu bicicleta în siguranță. Autoritățile sunt încurajate să generalizeze limita de 30 km/h pe toate străzile secundare și în jurul școlilor, să reducă semnificativ accidentele ușoare, să implementeze 30 de străzi școlare permanente până în 2028, să creeze o rețea de 100 km de piste protejate și să dezvolte un „Inel Verde pentru Copii” care să conecteze școlile, parcurile și metroul. De asemenea, se recomandă realizarea unei platforme online de feedback pentru părinți, unde aceștia pot vota următoarea stradă de transformat.
