Bruxelles-ul redefinește normele privind emisiile de CO2 pentru automobilele de ultimă generație
Comisia Europeană propune modificarea Regulamentului de stabilire a standardelor de performanță pentru emisiile de CO2 ale autoturismelor și camionetelor noi. Amendamentul introduce o măsură de flexibilitate pentru obiectivele de CO2 în perioada 2025-2027.
Această inițiativă face parte din Planul de acțiune industrială al Comisiei pentru sectorul european al autovehiculelor, adoptat pe 5 martie 2025, și a fost precedată de un dialog strategic privind viitorul industriei auto, inițiat de președinta Ursula von der Leyen pe 30 ianuarie 2025. Dialogul a inclus o consultare publică și discuții cu liderii din industrie și părțile interesate pentru a aborda provocările sectorului.
Ursula von der Leyen a declarat: „Industria noastră auto extrem de inovatoare se decarbonizează pentru a contribui la combaterea schimbărilor climatice, dar și pentru a-și menține avantajul competitiv pe piețele mondiale. Prin inițiativa de astăzi, acordăm mai multă flexibilitate acestui sector-cheie și, în același timp, ne menținem obiectivele climatice.”
Măsura de flexibilitate propusă permite evaluarea conformității producătorilor cu obiectivele de emisie de CO2 pe parcursul întregii perioade de trei ani, stabilind o medie a performanței lor, în loc de evaluări anuale. Această abordare permite echilibrarea emisiilor anuale excesive prin depășirea obiectivului în anii rămași, contribuind astfel la protejarea capacității industriei de a investi în tranziția curată.
Comisia Europeană invită colegiuitorii să ajungă la un acord rapid asupra acestui amendament pentru a asigura certitudinea pentru industria auto și investitori. Producătorii auto din Europa subliniază urgența găsirii de soluții care să mențină competitivitatea sectorului. Aceștia au investit sute de miliarde de euro și se angajează să facă din mobilitatea cu emisii zero un model de afaceri de succes.
Reprezentanții industriei auto solicită o revizuire accelerată a standardelor pentru vehiculele grele până în 2025, având în vedere că camioanele și autobuzele sunt esențiale pentru economia europeană. Aceștia cer, de asemenea, stimulente fiscale și de cumpărare pentru susținerea adoptării vehiculelor electrice și menținerea flexibilității după 2035.
Ursula von der Leyen urmează să anunțe un program european de stimulare a achiziției de automobile electrice pentru a susține industria auto în tranziția către propulsia exclusiv electrică, însă detaliile acestui program nu sunt încă cunoscute.
