Boeing 737 a cedat titlul de cel mai popular avion de linie din istorie
Constructorul aeronautic european Airbus a depășit, recent, o barieră comercială majoră, după ce familia sa de avioane A320 a devansat Boeing 737 din postura de cel mai vândut avion de linie din istorie. Recordul vechi de decenii al grupului american Boeing a fost depășit după livrarea unui avion A320 către compania saudite Flynas, în noaptea de luni spre marți. Astfel, livrările de aparate din familia A320 au ajuns la un total de 12.260 de exemplare, de la intrarea în serviciu a modelului în 1988, conform datelor firmei britanice de consultanță Cirium.
Împreună, Boeing și Airbus au livrat peste 25.000 de avioane de linie A320 și 737, care au fost inițial proiectate pentru a conecta hub-uri mari și ulterior adoptate pe scară largă de transportatorii low-cost. Airbus a curtat acești transportatori după ce Boeing a redus producția în urma scăderii cererii după atacurile din 11 septembrie.
Airbus este deja cel mai mare producător de avioane din lume, în funcție de livrările anuale totale. Noul record pe segmentul avioanelor cu fuselaj îngust pune capăt unei bătălii transatlantice de 40 de ani pentru cota de piață, care a fost marcată de dezacorduri inițiale privind strategia și împărțirea locurilor de muncă între națiunile partenere de la Airbus: Franța, Germania, Spania și Marea Britanie.
Modelul A320 a fost lansat în 1984, într-un moment în care existau îndoieli asupra viabilității Airbus. A320 a zburat pentru prima dată trei ani mai târziu, iar inginerii din Toulouse, Franța, au implementat comenzile computerizate fly-by-wire pentru prima dată pe un avion de linie obișnuit, o tehnologie inovatoare care a întâmpinat inițial rezistență, dar care a devenit ulterior standard.
Airbus își extinde acum producția în SUA și China. În contrast, Boeing a stabilit standardul pentru producția de aeronave cu fuselaj îngust cu popularul său model 737, introdus în anii 1960, dar compania a intrat în criză în urma accidentelor mortale din 2018 și 2019. Boeing își restabilește treptat producția în limitele reglementate.
Cei doi giganți ai aviației sunt așteptați să introducă noi modele în următorul deceniu, dar ambii au declarat că este puțin probabil să înceapă dezvoltarea acestora prea curând, deoarece așteaptă progrese în tehnologia motoarelor.
