Bijuterii de lux sau iluzii ieftine?
Tot mai multe magazine online utilizează imagini generate de inteligența artificială și povești false pentru a atrage clienți care cred că produsele de calitate promovate sunt fabricate și vândute de familii din Marea Britanie. În realitate, aceste articole sunt ieftine, produse în masă și livrate din China. Instrumentele AI permit escrocilor să păcălească publicul la o scară „fără precedent”.
Un astfel de site este C’est La Vie, prezentat ca fiind administrat de un cuplu din Marea Britanie – Eileen și Patrick. Deși clienții sunt informați că magazinul funcționează de 29 de ani în vechiul „Cartier al Bijuteriilor” din Birmingham, adresa de retur a magazinului este în China. Un alt website similar este Mabel & Daisy, care pretinde a fi o firmă de îmbrăcăminte deținută de o mamă și fiica ei din Bristol, dar care are adresa în Hong Kong.
Clienții au lăsat peste 500 de recenzii de o stea pentru aceste companii pe platforma Trustpilot, plângându-se că au plătit prețuri mari pentru produse de slabă calitate și că taxele de returnare a produselor sunt extrem de mari. Mulți dintre aceștia au menționat că au văzut reclame pentru aceste companii frauduloase pe Facebook.
Autoritățile care reglementează industria publicității din Marea Britanie au interzis recent reclamele unei alte companii de îmbrăcăminte, Marble Muse, care pretindea că este din Londra, dar era, de fapt, din China. Aceste autorități au subliniat că rețelele sociale trebuie să se implice mai mult în rezolvarea acestei probleme.
Imaginile generate de AI pentru C’est La Vie, care ar trebui să aibă sediul în Colmore Row, Birmingham, sunt descrise de Mark Lee, profesor de inteligență artificială la Universitatea din Birmingham, ca fiind prea impecabile și profesioniste pentru a fi reale. Recent, magazinul a difuzat o reclamă care anunța moartea „soțului mult iubit” al lui Eileen, Patrick, și a oferit reduceri de până la 80% la toate articolele, afirmând că Eileen trebuie să închidă afacerea din cauza durerii sufletești.
Clienții atrași de această poveste emoționantă au lăsat recenzii negative pe Trustpilot, dezvăluind că au primit „bucăți de rășină”, „gunoi de plastic” sau „resturi ieftine de metal”. Un client a scris: „Dacă aș putea să dau 0 stele, aș face-o – este o înșelătorie totală, nu există așa o companie în Birmingham, nu pot să cred că am căzut în capcană”. După câteva ore de la postarea reclamei, C’est La Vie a anunțat că toate produsele s-au vândut și că magazinul s-a închis, schimbând ulterior numele în „Alice și Fred”, înainte de a reveni la vechiul brand C’est La Vie.
Justyne Gough a plătit 40 de lire sterline pentru o rochie de la Mabel & Daisy, care pretindea că vinde „haine clasice” din Bristol. A realizat că a fost victima unei escrocherii când haina a sosit și nu semăna deloc cu cea din imaginea de pe site, fiind fabricată dintr-un „material oribil”. Gough a avut dificultăți în a contacta compania pentru a întreba despre întârzierea livrării, iar când a încercat să returneze rochia, i s-a cerut să plătească încă 20 de lire sterline.
Emma, o altă victimă, a încercat să returneze o jachetă care era prea mare, dar Mabel & Daisy i-au spus să o păstreze și, pentru o sumă suplimentară de 10 lire sterline, îi vor trimite o jachetă de mărime mai mică. Emma a observat că simbolurile chinezești au apărut după ce a efectuat tranzacția inițială, realizând astfel că magazinul nu era din Bristol.
Clienții se simt „complet înșelați” după ce au crezut că achiziționează haine vândute de buticuri independente din Anglia, dar au primit produse de slabă calitate fabricate în masă din estul Asiei. Profesorul Mark Lee îi sfătuiește pe oameni să caute „imagini cu persoana în diverse contexte, cu fundaluri diferite și includerea unor locații reale, ușor de identificat”. Inteligența artificială devine din ce în ce mai performantă, iar în viitor va fi o provocare nu doar să ne dăm seama dacă un site este generat de AI, ci și dacă există o implicare umană reală în întreaga afacere.
