BEC dezvăluie când postările individuale pe rețelele sociale devin instrumente de promovare electorală
Biroul Electoral Central (BEC) a anunțat că persoanele fizice care postează frecvent pe conturile personale de pe platformele de social media materiale de propagandă electorală devin actori politici cu potențial de influențare a electoratului și trebuie să-și eticheteze postările. Conform BEC, postările care se referă la modul de îndeplinire a atribuțiilor funcțiilor deținute de candidați, fără a conține un îndemn direct sau indirect de a vota sau de a nu vota, nu sunt considerate materiale publicitare politice.
„În scopul corectei informări a publicului, BEC clarifică faptul că, pentru a asigura obiectivitatea, transparența și integritatea desfășurării procesului electoral, în perioada campaniei electorale, inclusiv în preziua și ziua votării pentru alegerea Președintelui României în anul 2025, legislația electorală statuează că BEC va soluționa plângerile privind campania electorală online. În cazul în care se constată că materialele reclamate conțin ilegalități, BEC va emite decizii de înlăturare către platformele online mari,” a declarat BEC.
Instituția a subliniat că un proces electoral corect implică un echilibru just între libertatea de exprimare și garantarea că informațiile și mesajele promovate previn manipularea și dezinformarea alegătorilor. De asemenea, BEC a precizat că, printr-o practică constantă, persoanele fizice care nu dețin funcții elective, dar postează frecvent materiale de propagandă electorală pe platformele online, dobândesc calitatea de actori politici și au obligația de a eticheta postările respective pentru a informa corect publicul despre caracterul lor publicitar politic. Neetichetarea acestor materiale este considerată ca având un conținut ilegal.
BEC a menționat că comunicările care respectă limitele activității jurnalistice și opiniile personale exprimate de persoane fizice care nu sunt actori politici constituie esența dreptului la informare și a dreptului la liberă exprimare. În aceste cazuri, nu au fost dispuse măsuri de înlăturare a materialelor postate.
În ceea ce privește plângerile referitoare la comunicările online ale actorilor politici care dețin funcții elective, BEC a subliniat că materialele care se referă la îndeplinirea atribuțiilor de către candidați, fără îndemnuri la vot, nu sunt considerate materiale publicitare politice.
