Bagaje voluminoase și compensații substanțiale: Parlamentul European apără drepturile pasagerilor, iar companiile aeriene își exprimă indignarea
Companiile aeriene europene au denunțat adoptarea de către comisia pentru transporturi a Parlamentului European a unui text care facilitează obținerea de despăgubiri pentru pasagerii aerieni afectați de zboruri întârziate. Textul comisiei a fost adoptat luni cu 34 de voturi pentru, 0 împotrivă și 2 abțineri, și susține, de asemenea, o inițiativă care permite pasagerilor să transporte gratuit bagaje de mână cu o greutate de până la 7 kilograme.
Acest text reprezintă poziția Parlamentului cu privire la proiectul de reformă a drepturilor pasagerilor aerieni, fiind în contrast puternic cu propunerile Comisiei Europene și ale Consiliului UE. Această discrepanță sugerează că negocierile tripartite ce urmează să înceapă miercuri vor fi tensionate. Poziția comisiei a provocat furia industriei aviatice, A4E — un grup de lobby al companiilor aeriene, inclusiv Lufthansa, Air France-KLM, Ryanair și IAG, proprietarul British Airways — calificând textul Parlamentului ca fiind „nerealist”.
Regulamentul actual oferă pasagerilor despăgubiri între 250 și 600 de euro, în funcție de lungimea rutei, pentru zborurile întârziate cu cel puțin trei ore. În 2013, Comisia a propus creșterea pragului de întârziere la cinci ore pentru zborurile intra-UE sau pentru cele de până la 3.500 de kilometri, la nouă ore pentru zborurile extra-UE între 3.500 km și 6.000 km, și la 12 ore pentru zborurile extra-UE de peste 6.000 km. Acest dosar a fost blocat timp de mulți ani, avansând doar când Consiliul a sugerat un prag de patru ore pentru zborurile de până la 3.500 km sau în interiorul UE și de șase ore pentru zborurile de peste 3.500 km.
Parlamentul s-a opus „diluării” drepturilor de despăgubire și negociatorii intenționează să insiste pe această poziție în discuțiile viitoare. Poziția Parlamentului include, de asemenea, dreptul de a transporta gratuit un bagaj de mână cu o greutate de până la 7 kilograme, cu condiția ca acesta să nu depășească dimensiunile maxime de 100 cm (suma lungimii, lățimii și înălțimii). Pasagerii ar avea dreptul să transporte un bagaj mic sub scaun.
Consiliul intenționează să permită doar un singur bagaj gratuit cu dimensiuni maxime de 40 cm x 30 cm x 15 cm, care să încapă sub scaunul din față. Comisia susține această idee și a lansat o procedură de încălcare a dreptului comunitar împotriva Spaniei pentru amenzile aplicate companiilor aeriene care percep taxe pentru bagajele de mână mai mari.
Companiile aeriene se opun, de asemenea, poziției Parlamentului. A4E a declarat că „apelurile politice de a impune bagaje de cabină „gratuite” sunt în totală neconcordanță cu preferințele pasagerilor”, susținând că aceștia preferă tarife mai ieftine și opțiunea de a cumpăra bagaje suplimentare, decât să plătească tarife mai mari pentru un bilet care include bagajele de mână.
Poziția Parlamentului oferă, de asemenea, pasagerilor dreptul de a alege între o carte de îmbarcare pe hârtie sau digitală, o propunere care contravine recentului anunț al Ryanair, care a stipulat că toți pasagerii săi vor trebui să prezinte un bilet digital în aplicația oficială a companiei începând cu 12 noiembrie.
