Avioane Boeing destinate companiilor din China se întorc în SUA din cauza războiului comercial iscat de Trump
Un avion Boeing, care luna trecută a ajuns la un centru de finalizare din China, s-a reîntors în SUA, conform datelor de zbor. Aceasta dovedește că cel puțin o companie aeriană chineză a încetat să mai primească avioanele comandate de la producătorul american din cauza tarifelor impuse de președintele Donald Trump.
Agenția de presă Bloomberg a raportat recent că autoritățile de la Beijing au ordonat companiilor aeriene chineze să nu mai recepționeze avioane de la Boeing, pe fondul intensificării războiului comercial cu SUA. În plus, China a cerut companiilor sale aeriene „să oprească orice achiziție de echipamente și de piese de schimb pentru avioane de la companiile americane”.
Conform Reuters, cel puțin patru avioane noi Boeing 737 MAX erau parcate la un centru de finalizare și livrare din Zhoushan, unde Boeing instalează interioarele și vopsește avioanele înainte de livrare. Trei dintre aceste avioane au sosit în luna martie de la uzina Boeing din Seattle, iar unul a ajuns săptămâna trecută. Vineri dimineața, unul dintre aceste avioane a decolat de la Zhoushan spre Guam, sugerând că avionul se întoarce în SUA.
Fotografiile publicate online în luna februarie arată că avionul este vopsit în culorile companiei chineze Xiamen Airlines, la care acționarul majoritar este China Southern. Potrivit publicației de specialitate The Air Current, primul din cele patru avioane care au sosit recent la centrul de finalizare a fost desemnat pentru a fi rechemat în SUA, fără a mai fi înmânat clientului chinez.
Președintele Trump a impus tarife vamale de până la 145% asupra unei mari cantități de produse chinezești. Ca reacție, China a impus suprataxe vamale de retorsiune de 125% asupra produselor americane importate. Confuzia referitoare la modificarea tarifelor ar putea lăsa în incertitudine multe livrări de avioane, iar unii directori de companii aeriene au declarat că vor amâna recepția avioanelor pentru a evita plata tarifelor majorate.
Datele Boeing arată că producătorul are 130 de comenzi neîndeplinite pentru companii aeriene și companii de închiriere din China, inclusiv pentru 96 de avioane 737 MAX. De-a lungul timpului, Boeing a trimis un sfert din avioanele produse spre China; totuși, această proporție a scăzut în contextul tensiunilor comerciale anterioare, al crizei de siguranță a avioanelor 737 MAX și al pandemiei de COVID-19.
Analiștii susțin că o suspendare pe termen scurt a livrărilor către China nu va avea un impact semnificativ asupra Boeing, deoarece constructorul american poate deservi alte companii aeriene, iar rivalul european Airbus nu dispune de capacități libere. Pe termen lung, China rămâne o piață strategică pentru Boeing, având în vedere prognozele care arată că flota de avioane comerciale din China se va dubla până în 2043, iar țara asiatică va depăși SUA în ceea ce privește traficul aerian.
