Investiție în modernizarea sistemului AIS
Autoritatea Navală Română (ANR) a lansat procedura de achiziție pentru reînnoirea parțială a infrastructurii sistemului național AIS (Automatic Identification System) pe sectorul românesc al Dunării și pe țărmul românesc al Mării Negre. Valoarea estimată a contractului este de 1.671.000 lei, iar termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 21 iulie 2025, ora 15:00.
Sistemul AIS și importanța sa
AIS este esențial pentru localizarea și identificarea automată a navelor în navigație, utilizat atât pentru monitorizarea traficului fluvial și maritim, cât și pentru transmiterea mesajelor între operatorii RoRIS și navele aflate în tranzit. Infrastructura AIS terestră este formată din stații de bază și o rețea de servere care colectează și procesează datele transmise de transponderele AIS de la bordul navelor.
Starea actuală a infrastructurii
O parte semnificativă a stațiilor de bază AIS în funcțiune au fost instalate înainte de anul 2010, în cadrul unor proiecte europene precum RoRIS-1 (2005–2006) și AIS Maritim (2009). Aceste echipamente sunt acum depășite tehnologic, unele suferind defecțiuni ireparabile. Modelele respective nu mai sunt fabricate, iar piesele de schimb sunt din ce în ce mai greu de obținut.
Locațiile vizate pentru modernizare
Prin această investiție, ANR urmărește înlocuirea completă a stațiilor de bază AIS din zece locații: Drobeta-Turnu Severin, Rast, Giurgiu, Oltenița, Tulcea, Mahmudia, Sfântu Gheorghe, Sinoe, Constanța și Mangalia. Aceste puncte strategice asigură supravegherea celor mai utilizate căi de transport maritim și fluvial din România.
Detalii despre noua infrastructură
Noua infrastructură va include zece stații de bază AIS, fiecare dotată cu antene VHF, antene GPS, module dGPS și alte echipamente necesare funcționării. În plus, vor fi achiziționate echipamente de rezervă: cinci stații suplimentare, două antene VHF, două antene GPS și două module dGPS.
Integrarea în rețeaua existentă
Stațiile achiziționate vor fi configurate și integrate în rețeaua AIS existentă, o rețea de tip Saab care deservește în prezent zona de responsabilitate maritimă și fluvială a României. Contractantul selectat va trebui să asigure optimizarea resurselor și atingerea obiectivelor proiectului, fără întreruperi în monitorizarea traficului naval.
Complementaritate cu alte inițiative
Proiectul actual este complementar unei alte inițiative în derulare – „Reînnoirea parțială a infrastructurii sistemului național AIS pe sectorul românesc al Dunării”, parte din programul european River Information Services Corridor Management Execution 2 (COMEX 2), finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). În cadrul acestui proiect, vor fi înlocuite stații AIS în alte 12 locații, diferite de cele acoperite de procedura ANR.
Obiectivele investiției
Scopul general al investiției este asigurarea funcționării neîntrerupte, 24/7, a sistemului AIS pe întregul sector românesc al Dunării și în apele teritoriale românești ale Mării Negre. Performanța operațională a sistemului este esențială pentru siguranța navigației, managementul traficului naval și comunicarea eficientă între autoritățile române și navele aflate în tranzit.
Această modernizare a infrastructurii AIS reprezintă un pas important pentru securizarea căilor navigabile ale României, într-un context regional în care digitalizarea și automatizarea controlului traficului maritim sunt esențiale pentru eficiență și siguranță.
