Primul autobuz autonom fabricat în Spania, lansat în Madrid
Madrid a lansat primul autobuz autonom fabricat în Spania, având o capacitate de 12 locuri, care a fost testat în parcul Casa de Campo. Vehiculul circulă gratuit până la 24 octombrie și este parte dintr-un proiect-pilot inițiat de Compania Municipală de Transport (EMT) și Centrul Tehnologic Auto din Galicia (CTAG). Scopul acestui proiect este de a testa mobilitatea viitorului în condiții reale de trafic și de a oferi soluții la deficitul de șoferi profesioniști din orașele europene.
Autobuzul a început să circule pe 15 septembrie, pe un traseu circular de 1,8 kilometri, cu șase stații, între orele 12:00 și 17:00, de luni până vineri. Serviciul este gratuit și se desfășoară în cadrul activităților dedicate Săptămânii Europene a Mobilității. Interesul pentru acest autobuz a fost evident încă din primele zile, pasagerii descriind experiența călătoriei într-un vehicul fără șofer ca fiind inedită.
César Omar Chacón Fernández, șeful Diviziei de Planificare a Parcului Auto din cadrul EMT, a declarat: „Acest autobuz este unul dintre cele mai bune pe care le-am testat vreodată. Se comportă foarte bine dinamic, iar tehnologia este bine integrată, fără un comportament bizar sau robotic.”
Vehiculul este 100% electric, deși multe dintre componentele sale tehnologice sunt importate. Asamblarea, software-ul și integrarea sistemelor au fost dezvoltate în Galicia, unde CTAG a instalat senzori, camere, GPS și o unitate centrală de procesare (CPU) care funcționează drept „creier” al vehiculului.
Proiectul EMT și CTAG nu vizează înlocuirea șoferilor, ci explorarea modului în care această tehnologie poate completa transportul public. Deși Madrid nu se confruntă cu o problemă acută de personal, Chacón a explicat că există oportunități de îmbunătățire a siguranței și eficienței autobuzelor.
Alte orașe europene, precum Paris, Stockholm și Hamburg, experimentează soluții de mobilitate autonomă. Deși unii locuitori din Madrid au exprimat îndoieli cu privire la fiabilitatea proiectului, EMT asigură că sistemul este sigur și a fost dezvoltat în ultimii ani.
Autobuzul integrează un sistem avansat care monitorizează în timp real viteza, accelerația, traiectoria, ușile, rampele de acces și semnalizarea, optimizând astfel siguranța și eficiența condusului. Sistemul de conducere autonomă funcționează la nivelul 4 de automatizare, recunoscând drumurile, semafoarele, bicicliștii și pietonii, și luând decizii autonome legate de accelerație, frânare sau viraj.
„Vehiculul detectează orice obiect, de la o bicicletă până la un animal, și reacționează corespunzător pentru a evita coliziunile”, a explicat un reprezentant EMT. La bord se află permanent un operator de siguranță, care monitorizează traseul și poate interveni în caz de urgență. „Este o linie complet autonomă, dar nu lăsăm nimic la voia întâmplării”, a concluzionat acesta.
