Proiectul Autostrăzii Sibiu-Pitești: PORR Mobilizează 500 de Muncitori pentru Primul Tunel Forat din România
Constructorul austriac PORR este activ pe șantierul secțiunii 4 a autostrăzii Sibiu-Pitești (A1), mobilizând 500 de muncitori și 194 de utilaje. Stadiul fizic al lucrărilor pe cei aproximativ 10 km dintre Tigveni și Curtea de Argeș a ajuns la 73,75%.
Cea mai complexă structură a acestui șantier este tunelul Momâia, care reprezintă primul tunel forat construit pe o autostradă din România. Galeria de pe sensul de mers Pitești – Sibiu a fost străpunsă pe 3 martie 2025, iar galeria pe sensul Sibiu – Pitești a fost finalizată pe 14 aprilie 2025. În prezent, se efectuează lucrări de cămășuire interioară și hidroizolație.
În continuare, dacă se menține ritmul de lucru, este estimat că circulația pe această secțiune a A1 va putea fi deschisă mai devreme decât termenul contractual, prevăzut pentru 2027. Secțiunea 4 (Tigveni – Curtea de Argeș) are o lungime de 9,86 km, cu un contract în valoare de 1,678 miliarde de lei (fără TVA), finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027.
Până acum, constructorul austriac a reușit să străpeungă și cel de-al doilea fir de tunel rutier de autostradă montană, cunoscut sub denumirea de Tunelul Alina, parte a aceluiași proiect. Recent, s-a realizat și străpungerea primului tunel rutier de autostradă montană, numit Tunelul Daniela, ceea ce reprezintă un pas important în finalizarea lucrărilor.
Avansul lucrărilor pe secțiunea 4 a autostrăzii Sibiu-Pitești se apropie de 70%, iar pentru a doua galerie a tunelului mai sunt de forat aproximativ 130 m. Pe lângă lucrările la tunel, PORR execută lucrări la terasamente, structuri, consolidări și montarea podețelor prefabricate, iar lucrările de relocare a utilităților au fost finalizate pe întregul traseu.
În prezent, antreprenorul este mobilizat cu 550 de persoane și 190 de utilaje, iar termenul contractual pentru finalizarea lucrărilor este luna februarie 2027. Totuși, în funcție de progresul actual, circulația pe secțiunea 4 poate fi deschisă încă din 2026. De asemenea, constructorul a început producția de elemente prefabricate necesare tunelului.
După finalizarea lucrărilor, tunelul rutier va purta denumirea oficială „Tunel Curtea de Argeș”. Pentru montarea grinzilor de 70 t la înălțimi care ajung și la 30 m, constructorul utilizează o macara șenilată grea. Contractul cu PORR a fost semnat în noiembrie 2021 și prevede 16 luni de proiectare, urmate de 44 de luni de execuție.
Directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) a anunțat că este nevoie de personal pe șantierul autostrăzii Sibiu-Pitești, menționând dificultățile întâmpinate în recrutarea de șoferi și mecanici de întreținere. Se explorează inclusiv posibilitatea aducerii de personal din țări extracomunitare pentru a acoperi deficitul de forță de muncă.
