Atenție, România: Furtul prin apeluri false – avertisment despre pierderile financiare!
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează asupra unor apeluri false în care atacatorii se prezintă ca angajați ai instituției, oferind servicii de recuperare a banilor pierduți în tentative de fraudă.
Utilizatorii primesc apeluri de la numere de telefon aleatorii sau numere care par asociate cu DNSC. De cele mai multe ori, numărul afișat pe ecranul destinatarului nu este numărul real al apelantului. Atacatorii utilizează o tehnică numită spoofing, folosind tehnologia Voice over IP (VoiceIP) pentru a suna victima, afișând informațiile de contact fără acordul instituției sau al persoanei fizice. Este suficient să cunoască numărul de telefon sau alte detalii de contact ale victimei, ceea ce face ca aceste inițiative să nu poată fi blocate la nivelul furnizorului de servicii telecom.
În alte cazuri, atacatorii folosesc conturi de WhatsApp compromise sau nou create, având la imaginea de profil sigla DNSC și nume ale unor angajați ai instituției.
DNSC reamintește că nicio autoritate nu va solicita niciodată utilizatorilor să furnizeze telefonic date personale, de autentificare sau de carduri bancare. Utilizatorii sunt sfătuiți să verifice întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituție printr-un canal de comunicare separat, în special dacă li se solicită date cu caracter sensibil.
De asemenea, se recomandă raportarea apelurilor sau mesajelor suspecte către organizația a cărei identitate este folosită în mod fraudulos. În cazul în care s-au furnizat date de card, este esențial să se sesizeze imediat banca. Dacă ați fost păgubit, este important să depuneți o plângere la Poliție, fie fizic, fie prin e-mail la petitii@politiaromana.ro, și să notificați DNSC la telefon 1911 sau prin intermediul site-ului pnrisc.dnsc.ro.
