Atenție, călători! Pericolele ascunse ale zborurilor europene
Piloții și personalul de cabină al companiilor aeriene europene se confruntă cu presiuni din ce în ce mai mari pentru a lucra ore lungi și a ascunde semnele de oboseală, ceea ce afectează siguranța, conform unui studiu efectuat de Universitatea din Ghent, Belgia. Reducerea costurilor și căutarea profitului de către companiile aeriene au dus la o slăbire sistematică a standardelor de siguranță, iar mulți angajați simt că nu pot contesta deciziile conducerii. Studiul a implicat 6.900 de angajați și a arătat că însoțitorii de zbor se simt obligați să vândă parfumuri și alcool la bord, ceea ce intră în conflict cu rolul lor de a asigura siguranța pasagerilor.
Pandemia de Covid a accelerat deteriorarea condițiilor de muncă, iar o generație de piloți experimentați a părăsit industria, fiind înlocuită de angajați mai tineri, mai ieftini și mai flexibili, care acceptă contracte precare. Întrebați dacă se simt încrezători să conteste deciziile considerate nesigure, mai mult de jumătate dintre respondenți au afirmat că nu se simt în măsură să „modifice instrucțiunile” conducerii pe baza obiecțiilor legate de siguranță. Comparativ cu un studiu din 2014, în care 82% dintre piloți se simțeau capabili să conteste instrucțiunile, procentul a scăzut dramatic.
Aproximativ 30% dintre piloți au declarat că ezită uneori să ia decizii de siguranță din teama de a suferi consecințe negative asupra carierei lor. Autorii studiului, Yves Jorens și Lien Valcke, au subliniat că trecerea la responsabilități de vânzare în timpul zborului riscă să dilueze natura centrată pe siguranță a muncii echipajului, generând conflicte de rol, tensiuni psihosociale și ambiguități juridice.
Participanții la studiu au descris un „model de brânză elvețiană”, în care straturile de siguranță sunt „slăbite sistematic” din motive financiare, lăsând ultima barieră împotriva accidentelor la voia întâmplării. Cu creșterea companiilor aeriene low-cost și revenirea traficului aerian după pandemie, echipajele sunt supuse presiunii de a lucra ture mai lungi, cu mai puține oportunități de odihnă. Astfel, 42% dintre echipaje afirmă că managementul prioritizează programarea în detrimentul siguranței.
Oboseala este o problemă persistentă, iar personalul se simte adesea incapabil să ceară odihnă. Aproape un terț dintre piloți și aproape jumătate din personalul de cabină au recunoscut că uneori ezită să se declare inapți pentru zbor. Un angajat a menționat: „Mă simt ca un criminal doar pentru că sunt bolnav”, iar altul a raportat un incident în care managerul a strigat: „Ești aici ca să vinzi, la naiba”.
Un număr semnificativ de angajați nu se simt apreciați, unii afirmând că sunt tratați ca un simplu număr și că bunăstarea lor mentală sau fizică nu este o prioritate pentru companie. Studiul a constatat că 68% dintre echipaj se află sub pragul pozitiv pentru sănătatea mentală, iar 78% se simt „dezumanizați”. Munca atipică, cum ar fi contractele pe termen scurt sau prin agenții, a fost identificată ca o sursă de îngrijorare, deoarece aceste grupuri raportează condiții mai proaste și bunăstare scăzută.
Grupurile de vârstă mai tinere și cei care lucrează în Europa de Est au fost mai predispuși la locuri de muncă atipice. Dintre cei sub 21 de ani, 41% au astfel de locuri de muncă, iar în rândul europenilor din est, acest procent ajunge la 52%. Intensitatea muncii a crescut din cauza digitalizării, automatizării și volumului mai mare de pasageri, lăsând echipajul cu mai puțin timp pentru a-și îndeplini sarcinile eficient.
Autorii studiului au avertizat asupra utilizării tot mai frecvente a „managementului prin frică”, în care bunăstarea nu este legată direct de rezultatele în materie de siguranță. Fără îmbunătățiri ale regulilor și contractelor, industria aviatică europeană riscă să-și piardă „avantajul în materie de siguranță”. Condițiile de muncă au un impact direct asupra siguranței, bunăstării și oboselii, toate fiind interconectate. Fără locuri de muncă echitabile și stabile, sectorul aviatic european nu poate menține un standard de siguranță adecvat.
Ignacio Plaza, secretarul general al European Cockpit Association, a avertizat că „cursa spre jos” în ceea ce privește contractele afectează fiecare pilot, iar sub presiune, și pasagerii simt riscul. Aceste abuzuri necesită o investigație urgentă.
