ASF alertează asupra riscurilor ce pot submina eficiența supravegherii piețelor financiare non-bancare
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a transmis observații critice cu privire la măsurile propuse în Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.109/2011, care vizează guvernanța corporativă a întreprinderilor publice și eficientizarea activității unor autorități administrativ autonome. ASF își exprimă îngrijorarea că aceste măsuri ar putea deprecia actul de supraveghere a piețelor financiare non-bancare, având în vedere că ASF este un contributor net la buget, cu contribuții estimate de 53,5 milioane de lei în 2024 și până la 85 de milioane de lei în 2025.
Agenția subliniază că măsurile de restructurare sunt impuse în contextul efortului Guvernului României de reducere a deficitului bugetar, fără a aduce îmbunătățiri semnificative în indicatorii macro-economici, dat fiind că ASF nu utilizează resurse financiare de la bugetul de stat. Aceste propuneri au potențialul de a induce riscuri sistemice în îndeplinirea funcțiilor fundamentale ale ASF, precum reglementare, autorizare, supraveghere și control asupra pieței financiare non-bancare din România.
Piețele financiare non-bancare, inclusiv asigurările, piața de capital și pensiile private, funcționează într-un context complex și interdependent, ceea ce necesită o supraveghere integrată și independentă. În plus, extinderea continuă a cadrului normativ european, inclusiv domenii precum reziliența operațională digitală și reglementarea criptomonedelor, impune autorităților naționale de supraveghere să își suplimenteze resursele și expertiza necesară.
Reducerea resurselor umane din ASF va afecta capacitatea Autorității de a asigura stabilitatea sistemului financiar non-bancar. Majoritatea experților din ASF au specializări în domeniul gestionat, iar reducerile salariale preconizate ar putea afecta această categorie profesională esențială. Aceste măsuri administrative de restructurare vor deteriora funcționarea structurilor interne esențiale, punând în pericol îndeplinirea mandatului legal și a obligațiilor asumate în temeiul legislației Uniunii Europene, inclusiv cele privind protecția investitorilor și prevenirea spălării banilor.
Preocupările ASF au fost susținute și de autoritățile din cadrul Sistemului European de Supraveghere Financiară, care au adresat o poziție comună Ministerului de Finanțe al României, subliniind importanța asigurării independenței ASF și alocării resurselor financiare adecvate. ASF continuă procesul de eficientizare și consolidare instituțională, cu o reducere a numărului total de posturi la 493, comparabil cu nivelul din urmă cu un deceniu, și o diminuare a veniturilor individuale ale personalului cu aproximativ 20% în anul 2024.
Autoritatea a demarat un amplu proces de digitalizare, finanțat din fonduri europene, pentru a îmbunătăți semnificativ activitatea sa. ASF își reafirmă angajamentul față de principiile bunei guvernanțe și a propus amendamente la proiectul de lege privind restructurarea instituției, având ca scop menținerea capacității operaționale necesare îndeplinirii atribuțiilor legale și a noilor responsabilități care vor rezulta din dezvoltarea cadrului de reglementare european.
