Alternativa Techirghiol: Priorități pe agenda noului guvern și stadiul actual al proiectului
Proiectul „Alternativa Techirghiol” se află pe lista investițiilor prioritare în sectorul de transport rutier, conform programului de guvernare. Aceasta este o autostradă de 31 km, destinată fluidizării traficului rutier de pe litoralul românesc, prin scoaterea traficului greu din localitățile aglomerate de pe traseul Constanța – Mangalia.
Programul de guvernare propus de guvernul Bolojan include măsuri pentru domeniul transporturilor și infrastructurii. Se menționează că „Investițiile rămân motorul creșterii economice și al dezvoltării unei țări, iar investițiile în infrastructura de transport sunt placa turnantă pentru dezvoltarea României pe termen mediu și lung.” Prioritizarea investițiilor și accelerarea celor finanțate sunt esențiale în actualul context economic fragil.
Guvernul își propune continuarea implementării programului de construcție a variantelor de ocolire, cu scopul de a finaliza aceste proiecte până în 2028, contribuind astfel la reducerea traficului greu din localitățile supraaglomerate și la creșterea calității vieții cetățenilor, prin descentralizare și parteneriate cu autoritățile publice locale.
Investițiile prioritare în transportul rutier vizează proiecte aflate deja în execuție, cum ar fi Autostrada București A0, Autostrada A1 Sibiu – Pitești, Autostrada A3 Transilvania, Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8, precum și deschiderea de noi șantiere pe Autostrada Litoralului A4 – Alternativa Techirghiol, Autostrada Sudului A6 și Autostrada A9 Timișoara – Moravița.
Stadiul proiectului Alternativa Techirghiol
CNAIR a lansat, în vara anului trecut, licitația pentru construirea Alternativei Techirghiol, un drum de mare viteză ce va merge paralel cu litoralul, asigurând conexiunea între Centura Constanței (A4) și sudul litoralului românesc. După șapte amânări ale termenului limită pentru depunerea ofertelor, Ministerul Transporturilor a anunțat primirea a unsprezece oferte pentru contractul de proiectare și execuție al drumului.
Ofertele provin din combinații variate, incluzând asocieri de firme din România, România-Ucraina, Turcia, Italia și Bulgaria. Printre companiile care au depus oferte se numără:
- Asocierea Construcții Erbașu SA (lider) – Concelex SRL – X-Way Infrastructure SRL
- Asocierea Automagistral Pivden LLC (lider) – Gott Strasee SRL – Perfect Consult Europe SRL – NVO Transinzhinigyng SRL – Mast-Bud LTD (Ucraina – România)
- Dogus Insaat VE Ticaret AS din Turcia
- Asocierea IC Ictas Insaat Sanayi Ve Ticaret AS (lider) și Rotary Construcții Mentenanță SA, Kalyon Insaat Sanayi VE Ticaret AS din Turcia
- Asocierea Makyol Inass Sanayi Turizm Ve Ticaret AS (lider) – Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS, ambele din Turcia
- Asocierea Onur Taahhut Tasimacilik Insaat Ticaret Ve Sanayi AS (lider) și Straco Holding SRL, Webuilt SPA – Milano
- Asocierea Itinera S.p.A și Saipem S.p.A., Trace Group Hold PLC (lider) și Oyl Company Holding SRL
Alternativa Techirghiol va porni din nodul Cumpăna (Autostrada de Centură a Municipiului Constanța) și se va extinde până în zona localității 23 August, evitând traversarea localităților Agigea, Techirghiol, Eforie, Tuzla și 23 August. Pe traseu vor fi construite: un pod peste Canalul Dunăre – Marea Neagră (330 m), un pod peste DJ 391 și Valea Cârlighioi (253,20 m), un pod pe DN38 (253,90 m), noduri rutiere și spații de servicii, inclusiv parcări dotate cu stații de încărcare rapidă pentru autoturismele electrice.
Finanțarea contractului este asigurată prin Programul Operațional Transport (PT) 2021-2027. În prezent, ofertele depuse se află în perioada de evaluare și calificare tehnică și financiară, cu termen limită până pe 16 iulie 2025.
