Alegerile prezidențiale din 2025: Ghid pentru campaniile publicitare
Biroul Electoral Central (BEC) a emis precizări referitoare la materialele publicitare politice și informațiile pe care acestea trebuie să le conțină, în perspectiva campaniei electorale ce va începe pe 4 aprilie 2025, pentru alegerile prezidențiale programate pe 4 mai 2025.
„Procesele electorale constituie un pilon fundamental al unei societăți democratice, iar desfășurarea corectă a acestora garantează legitimitatea lor. Un proces electoral corect trebuie să implice, printre altele, un echilibru just între libertatea de exprimare și garantarea că informațiile și mesajele promovate de actorii politici sunt corecte, protejând astfel opinia publică împotriva dezinformării și manipulării opțiunilor alegătorilor”, a precizat BEC.
Conform BEC, la alegerile din 2025, materialele publicitare politice sunt definite ca orice material scris, online, audio sau video utilizat în campania electorală, care îndeamnă alegătorii să aleagă sau să nu aleagă un candidat, fie că este acesta independent sau parte a unei formațiuni politice clar identificate.
Articolul 1, alineatul (1) din Hotărârea AEP 9/2025 stabilește că pentru ca un material să fie considerat publicitate politică, acesta trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
- să fie pregătit, editat, prelucrat, plasat, promovat, publicat, distribuit și/sau difuzat în campania electorală de către un actor politic;
- să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare;
- să îndemne alegătorii să voteze sau să nu voteze un candidat clar identificat.
De asemenea, conform articolului 2, alineatul (1) din Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 9/2025, materialele publicitare politice trebuie să conțină următoarele informații:
- o indicație că reprezintă un material publicitar politic;
- numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului sau formațiunii politice;
- o mențiune privind tehnicile de vizare a publicului-țintă;
- o mențiune că sumele cheltuite provin din surse permise de Legea nr. 334/2006;
- codul unic de identificare al mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.
Prevederile legale referitoare la materialele publicitare politice sunt reglementate de Legea nr. 334/2006, care stabilește cine poate suporta cheltuielile pentru realizarea materialelor de propagandă electorală și interdicțiile aplicabile partidelor politice și candidaților independenți.
În concluzie, BEC subliniază că materialele publicitare politice pot fi utilizate de către actorii politici cu respectarea normelor legale. De asemenea, comunicările care se încadrează în activitatea jurnalistică de informare a publicului nu constituie materiale publicitare politice, conform Hotărârii AEP 9/2025. Aceste reguli vizează responsabilizarea actorilor politici și asigurarea unei informări corecte a publicului, pentru garantarea exprimării libere și informate a dreptului fundamental de vot și prevenirea dezinformării alegătorilor.
