Aeroporturile europene se pregătesc să renunțe la limitările privind lichidele în cabina aeronavelor
După ce Uniunea Europeană a aprobat noi scanere CT, aeroporturile din blocul comunitar ar putea permite cantități mai mari de lichide în bagajele de mână, în cadrul controalelor de securitate. Totuși, consumatorii și companiile aeriene se află în continuare în dezacord cu privire la taxele suplimentare pentru bagajele de mână.
Pentru pasagerii care planifică o vacanță în UE, temerile legate de restricțiile privind lichidele sunt pe cale să se estompeze. Aeroporturile din Uniunea Europeană ar putea începe în curând să elimine regula nepopulară de limitare la 100 de mililitri pentru bagajele de mână. În România, actualizarea software-ului necesar pentru ridicarea restricțiilor este aproape completă. Douăsprezece aeroporturi din România operează rute internaționale, iar Compania Națională Aeroporturi București a anunțat că ridicarea restricțiilor depinde de finalizarea instalării și punerii în funcțiune a tuturor echipamentelor, planificată pentru cel târziu în primul trimestru al anului 2026.
Serviciul Român de Informații (SRI), responsabil pentru controlul de securitate la toate aeroporturile din România, a menționat că ridicarea restricțiilor se va aplica doar aeroporturilor cu echipamente complet actualizate. În prezent, pasagerii sunt nevoiți să transporte lichide în recipiente de maximum 100 de mililitri, care trebuie să fie plasate într-o pungă de plastic transparentă resigilabilă, cu o capacitate totală de un litru. Această regulă a fost introdusă în 2006, în urma dejucării unui complot terorist ce implica explozibili lichizi.
Noile scanere de tomografie computerizată (CT), similare celor utilizate în imagistica medicală, pot identifica amenințările în mod fiabil, permițând astfel pasagerilor să transporte sticle mai mari, teoretic. Implementarea acestor tehnologii va dura, având în vedere vechimea echipamentelor existente și obstacolele tehnice. Aproximativ 700 de scanere cu noul software sunt deja utilizate sau în curs de instalare în 21 de state membre UE, cu unele aeroporturi din Germania, Țările de Jos, Italia, Spania și Irlanda deja în utilizare.
Cu toate acestea, oficialii UE au exprimat îndoieli cu privire la fiabilitatea acestor scanere. În Germania, de exemplu, Poliția Federală și operatorul aeroportului din Frankfurt au atras atenția asupra posibilelor probleme legate de noile reglementări. Ca măsură de precauție, Comisia Europeană a reinstaurat o restricție „temporară” privind controlul lichidelor începând cu 1 septembrie 2024, deși mai relaxată, permițând lichidele să rămână în bagajul de mână, dacă sunt plasate într-o pungă transparentă.
O altă problemă controversată este costul bagajelor de mână mici. Multe companii aeriene low-cost permit doar un articol mic gratuit, cum ar fi un rucsac, și percep taxe suplimentare pentru bagajele de mână mai mari, o practică contestată de organizațiile pentru drepturile consumatorilor. Aproximativ cincisprezece asociații europene au solicitat Comisiei Europene să investigheze politicile de taxare pentru bagajele de mână la șapte companii aeriene low-cost, acuzându-le de impunerea unor taxe nejustificate.
În iunie, Comitetul pentru transporturi al Parlamentului European a adoptat o propunere care ar permite pasagerilor să aducă un obiect personal și un bagaj de mână de până la 7 kg fără costuri suplimentare. Propunerile trebuie să fie supuse votului în plenul Parlamentului și pot fi modificate, necesitând negocierea și aprobarea din partea statelor membre înainte de a deveni efective.
