Moștenirea regală a lui Armani: un univers de lux, hoteluri strălucitoare, restaurante rafinate, 9.000 de colaboratori și o echipă de baschet de excepție
Moartea lui Giorgio Armani ridică întrebări cu privire la viitorul imperiului său, care se întinde de la haute couture la imobiliare, rămânând până în prezent independent, o raritate în lumea luxului. Armani a murit joi, în timp ce se pregătea să sărbătorească 50 de ani de existență a grupului său. Cu o avere estimată la 11,8 miliarde de dolari, Armani devenise unul dintre cei mai bogați oameni din lume și al patrulea cel mai bogat din Italia, conform revistei Forbes.
Din Milano, el conducea un imperiu cu peste 9.000 de angajați la sfârșitul anului 2023, având o cifră de afaceri de 2,3 miliarde de euro în 2024. Grupul include peste 600 de magazine din întreaga lume care vând haine Armani din diverse game, precum Giorgio Armani, Emporio Armani, A|X Armani Exchange sau EA7. De asemenea, grupul produce, sub licență, ochelari prin EssilorLuxottica, parfumuri și cosmetice prin L’Oréal, precum și dulciuri prin ciocolatierul Guido Gobino.
Armani este prezent și în sectorul hotelier, al restaurantelor și al imobiliarelor, deținând clădiri în China, Miami și Brazilia. Designerul era, de asemenea, proprietarul echipei de baschet Olimpia Milano și îmbrăca echipa Juventus din Torino, precum și echipa italiană de fotbal.
Succesiune pregătită de mult timp
Giorgio Armani nu avea moștenitori direcți, dar modalitățile succesiunii sale au fost pregătite de mult timp, fiind preocupat să garanteze integritatea și independența grupului. Conform presei italiene, succesiunea prevede o nouă arhitectură în care ar trebui să joace un rol central Fundația „Giorgio Armani”, care deține 0,1% din capitalul grupului, și apropiații creatorului: nepoatele sale Silvana și Roberta Armani, nepotul său Andrea Camerana, sora sa Rosanna Armani sau chiar mâna sa dreaptă și partenerul său Leo Dell’Orco. Armani își imagina această predare a ștafetei ca o „tranziție progresivă a responsabilităților” către „cei mai apropiați colaboratori” ai săi.
Numeroase reședințe
Giorgio Armani deținea numeroase proprietăți. Pe lângă reședința sa principală din Milano, designerul se refugia regulat în vila sa de pe insula Pantelleria, în reședința sa de vară din Forte dei Marmi sau în „Villa Rosa”, la sud de Milano. La acestea se adaugă numeroase reședințe în străinătate, în special în Franța și în Elveția. Cu câteva zile înainte de moartea sa, Armani a finalizat achiziția „Capannina di Franceschi”, un club legendar din Forte dei Marmi.
Independență feroce
Armani a rămas unul dintre singurele grupuri de lux independente, în timp ce majoritatea designerilor au fost cumpărați de conglomerate. Succesiunea sa ridică problema reînnoirii mărcii, o „creatură vie”. Există un interes mare pentru achiziționarea grupului, rămâne de văzut dacă vor exista vânzători după succesiune.
Criza luxului
Piața luxului a înregistrat o încetinire generală în ultimele luni, afectată de contextul geopolitic și de incertitudinile economice. Grupul Armani nu a fost ocolit, înregistrând o scădere de 6% a cifrei de afaceri în 2024. Cu toate acestea, grupul italian a continuat să investească, alocând 332 de milioane de euro pe parcursul anului pentru renovarea magazinelor din New York și Milano și deschiderea unuia nou la Paris. Armani sublinia că a luat decizii cu ochii ațintiți spre viitor, fiind convins că strategiile pe termen lung sunt cele mai eficiente pentru garantarea succesului.
