Dumitru Chisăliță preia conducerea Consiliului de Administrație al Romgaz
Compania de stat Romgaz a anunțat alegerea președintelui Consiliului de Administrație, Dumitru Chisăliță, care a fost anterior președinte al Asociației Energia Inteligentă. Chisăliță a fost numit, de asemenea, membru în comitetul de nominalizare și remunerare. Recent, acționarii companiei au revocat doi membri ai Consiliului de Administrație, Dan Drăgan și Silvian Gheorghe, fiind numiți în locul lor, provizoriu, pentru o perioadă de cinci luni, Dumitru Chisăliță și Cornel Benghea.
Dumitru Chisăliță, inginer și expert în energie, a mai ocupat funcții în cadrul Romgaz, inclusiv cea de președinte al Consiliului de Administrație, director comercial, director pe energie și director general. Înainte de a fi numit în Romgaz, s-a suspendat din funcția de președinte al Asociației Energia Inteligentă, organizație pe care a fondat-o în urmă cu opt ani.
Schimbări în companiile energetice de stat
Companiile energetice de stat se află într-un proces de revocare a unor membri din Consiliile de Administrație sau Supraveghere. Aceste schimbări au avut loc recent și la Oil Terminal și Hidroelectrica. Revocările sunt legate de blocarea de către Comisia Europeană a aproape 300 de milioane de euro din PNRR, din cauza neîndeplinirii jalonului referitor la guvernanța corporativă la companiile energetice de stat. De asemenea, aproape 400 de milioane de euro au fost blocați din cauza neîndeplinirii jalonului privind numirile la Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).
Comisia Europeană a suspendat parțial plățile din PNRR, invocând lipsa transparenței și a competenței în numirile la companiile de stat. La opt societăți, inclusiv Romgaz, nu au fost efectuate numiri corecte în consiliile de administrație sau de supraveghere, iar această situație a fost constatată în cazul a 43 de membri. Revocările sunt necesare pentru a derula proceduri noi de selecție.
Noi criterii de selecție
Guvernul a aprobat recent un proiect de Ordonanță de Urgență pentru modificarea legislației privind guvernanța corporativă, având în vedere riscul de pierdere a unor fonduri din PNRR. Președintele și vicepreședinții AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență și minim 10 ani de experiență profesională, dintre care 7 ani în funcții de conducere executivă. Membrii comisiilor de selecție nu pot avea raporturi de coordonare sau subordonare cu candidații.
Fiecare membru al consiliului de administrație trebuie să aibă studii superioare și experiență de minim 7 ani în domeniul relevant. Numirea se face de către autoritatea publică tutelară, iar în cazul candidaților cu același punctaj, se va acorda prioritate genului subreprezentat. În cazul în care nu există candidați calificați, procedura de selecție se va relua în termen de maxim 10 zile lucrătoare.
Membrii consiliului de administrație nu pot fi angajați ai întreprinderii publice. În cazul în care administratorii sunt desemnați dintre salariați, contractul de muncă este suspendat pe durata mandatului. Selecția se va finaliza în termen de cel mult 150 de zile de la inițierea procedurii de către adunarea generală a acționarilor.
Remunerația membrilor executivi ai consiliului de administrație va consta într-o indemnizație fixă și o indemnizație variabilă, revizuită anual în funcție de realizarea obiectivelor stabilite.
