Viitorul în mâinile noastre: Studenții sprijină profesorii în lupta pentru o educație mai bună pe 8 septembrie
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) se alătură protestului programat pe 8 septembrie, organizat de federaţiile sindicatelor din învăţământul preuniversitar, ca reacție la „măsurile de austeritate” impuse de Guvern, care afectează întregul sistem de educaţie. Studenţii subliniază că „banii alocaţi pentru educaţie sunt o investiţie, nu o cheltuială”, și afirmă că anul şcolar şi cel universitar nu pot începe în aceste condiţii.
ANOSR își manifestă nemulțumirea față de faptul că, în ciuda demersurilor repetate ale studenţilor, profesorilor și elevilor – inclusiv prin proteste – autoritățile continuă să ignore solicitările acestora. Studenții reclamă „absurditatea măsurilor de austeritate adoptate” fără consultări și fără justificări, care pun în pericol „calitatea şi echitatea din învăţământ”. Aceștia consideră că decidenții arată o „lipsă de interes” faţă de nevoile reale ale sistemului de învăţământ și faţă de „efectele negative” pe care aceste măsuri le vor provoca.
Printre revendicările studenţilor se numără: revenirea la alocarea fondului de burse pe durata întregului an calendaristic, creşterea procentului din salariul minim net care determină valoarea costului standard pentru constituirea fondului de burse de la 10% la 17,5%, reintroducerea posibilităţii ca studenţii înmatriculaţi pe locuri cu taxă să beneficieze de burse din fondurile de la bugetul de stat, diversificarea formelor de sprijin pentru studenţi și creşterea contribuţiei universităţilor la fondul de burse, precum și abrogarea prevederilor care limitează dreptul studenţilor de a beneficia de facilităţile pentru transportul feroviar intern pe toate rutele.
ANOSR consideră că este „absolut necesar” un răspuns „ferm” din partea decidenţilor, care să demonstreze că educaţia este tratată ca o investiţie în viitorul ţării, nu ca o „povară” a statului. Organizația îşi reafirmă solidaritatea faţă de studenţi, profesori şi elevi, angajându-se să apere principiul echităţii și să asigure un sistem educaţional care să răspundă nevoilor reale ale tuturor beneficiarilor educaţiei în România.
