Provocările Transformării Educației în România
România a investit sume semnificative în programe de e-learning, însă scopul acestor investiții nu a fost asigurarea calității și eficienței, ci mai degrabă utilizarea fondurilor în favoarea unor interese personale, conform lui Adrian Călin, CEO Docentix. La Maratonul Profit.ro – Viitorul Educației în România, el a subliniat că lucrurile sunt adesea făcute „după ureche” și că pentru a îmbunătăți educația este esențial să recunoaștem problemele existente.
Adrian Călin a evidențiat că, în contextul pandemiei, soluțiile de e-learning pe care România încercase să le implementeze nu au putut fi utilizate eficient din cauza lipsei de pregătire a profesorilor. „Am dat banii de pomană”, a afirmat el, menționând că, în ciuda investițiilor de milioane, mulți profesori nu aveau nici măcar adrese de email sau competențe digitale adecvate.
CEO-ul Docentix a făcut o analogie între tranziția de la trăsură la automobil, subliniind că simpla introducere a noilor tehnologii nu este suficientă fără o pregătire adecvată. „Avem senzația că a trece pur și simplu de la trăsură la automobil este a schimba locul de pe banca trăsurii în fotoliul mașinii. Nu e așa”, a spus el, adăugând că implementarea e-learning-ului necesită dezvoltarea unor abilități specifice.
Călin a avertizat că, în ciuda fondurilor cheltuite, sistemul de e-learning din România rămâne subdezvoltat, iar riscurile sunt mari. „Nimeni nu s-a uitat de fapt la ce avem de făcut, ci la câți bani vom cheltui și la câți bani vor rămâne în diverse buzunare”, a spus el. De asemenea, a menționat că, chiar dacă s-ar face acum o implementare corectă, există temeri că aceasta ar putea fi realizată „iarăși pe genunchi” din cauza lipsei de experiență în domeniu.
Printre problemele identificate se numără și atitudinea profesorilor, care nu își cunosc foarte bine menirea. Călin a oferit exemple de cadre didactice care au reacții inadecvate în situații critice, sugerând că este nevoie de o schimbare în atitudini și recunoașterea problemelor pentru a putea progresa. „Dacă trag un semnal de alarmă, nu o fac pentru a spune că profesorii sunt personajul negativ, ci pentru că este nevoie să schimbăm atitudini”, a concluzionat el.
