Transformarea Educației în România: Necesitatea Regândirii Rolului Directorului de Școală
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că este imperativă regândirea profesiei de director de școală, în cadrul Maratonului Profit.ro – Viitorul Educației în România. El a subliniat că actualul model, în care profesorul devine director, trebuie să evolueze, având în vedere provocările cu care se confruntă sistemul educațional.
David a propus un nou model managerial, în care directorii ar putea să se suspende din activitatea didactică pentru a se dedica exclusiv funcției de management pe parcursul mandatului. „Miza ar trebui să fie regândirea profesiei de director. Acum o gândim într-o paradigmă didactică, dar există și un alt model. Nu spun că un model este mai bun decât celălalt, dar va trebui să stabilim ce model dorim”, a afirmat ministrul.
În privința organizării concursurilor pentru posturile de directori de unități de învățământ, David a precizat că provocarea va consta în organizarea acestora în prima parte a anului viitor. „Directorii au trecut un test greu, dar și eu, ca ministru, am trecut un test greu. Încă elevii n-au simțit, ei acum o să vină”, a spus el.
Ministrul a menționat că, în urma vizitelor efectuate în diverse școli, a observat o atitudine similară cu cea din mediul universitar, unde se discută despre două modele de conducere, dar majoritatea universităților au optat pentru modelul în care rectorul este și profesor. „Ca ministru, am vizitat multe școli din mediul urban și rural și am văzut aceeași atitudine. Cred că ambele modele sunt legitime și ambele trebuie definite”, a adăugat David.
Referitor la suprapunerea rolurilor de profesor și director, David a subliniat că această situație depinde de persoană și de cultura organizațională a școlii. „Până la urmă, mare parte din salariu era acoperită de componenta didactică, deși directorul are activități administrative foarte complexe”, a concluzionat ministrul Educației, subliniind că ambele modele trebuie regândite și discutate.
