Deciziile Biroului Electoral Central privind conținutul online în campania electorală
Biroul Electoral Central (BEC) a anunțat marți seară că, în perioada 4-12 aprilie 2025, a dispus eliminarea a 609 materiale publicitare politice considerate ilegale de pe marile platforme online. Dintre acestea, 149 au fost postate de persoane fizice, iar restul de ”actori politici care candidează ori dețin funcții elective ori alte funcții publice”.
În această perioadă, BEC a emis 175 de decizii de admitere a plângerilor legate de materiale publicitare politice cu conținut ilegal, iar 104 decizii au fost de respingere. Din cele 175 de decizii de admitere, 41 au vizat materiale postate de persoane fizice care nu dețin funcții elective, dar care sunt considerate actori politici conform Regulamentului UE 2024/900.
Deciziile de admitere au dus la înlăturarea a 609 materiale publicitare politice cu conținut ilegal, dintre care 149 au fost postate de persoane fizice fără funcții publice, iar 460 de materiale au fost asociate cu actori politici care nu au respectat reglementările legale privind etichetarea materialelor de propagandă electorală. BEC a subliniat că materialele care fac referire la îndeplinirea atribuțiilor funcțiilor deținute de candidați, fără a conține un îndemn de vot, nu sunt considerate publicitate politică.
Activitățile unor pagini de Facebook neasumate
O pagină de Facebook anonimă a început să investească în postări sponsorizate, cheltuind aproximativ 4000 de euro într-o săptămână. Aceasta a promovat materiale anti-Nicușor Dan, Crin Antonescu, George Simion și favorabile Elenei Lasconi și lui Victor Ponta. Deși pagina are doar 20 de urmăritori, un clip a înregistrat 1,2 milioane de vizualizări, 2100 de reacții și peste 400 de comentarii.
Videoul sponsorizat cu peste 2500 de euro a fost redistribuit de o mie de ori, iar alte trei postări au avut sponsorizări variind între 250 și 1600 de euro. Alte cinci pagini au continuat să ruleze reclame, în ciuda sesizărilor Expert Forum (EFOR) către BEC. Până la 12 aprilie, aceste pagini au cheltuit în jur de 49 de mii de euro pentru promovarea materialelor de publicitate politică.
Cea de-a cincea pagină, “Fluxdestiri”, a investit 17 mii de euro în perioada 13 ianuarie – 12 aprilie, promovând postări cu mesaje împotriva lui Crin Antonescu, George Simion și, în special, a lui Nicușor Dan. Cei mai mulți bani au fost alocați pentru un video în care Elena Lasconi este prezentată ca victimă a USR și lui Nicușor Dan.
