Întrebarea Viitorului: Se Aproape Deznodământul pentru Companiile Aeriene Low-Cost?
Wizz Air se retrage de pe piața din Golful Persic, iar compania islandeză Play Airlines abandonează piața transatlantică pentru a se concentra pe anumite destinații de pe litoralul european. Norse Atlantic Airways, din Norvegia, împrumută din ce în ce mai mult aeronavele sale altor companii aeriene.
După mai bine de o jumătate de secol, Southwest Airlines, o companie istorică, renunță la alocarea aleatorie (și gratuită) a locurilor. IndiGo, o companie indiană aflată în creștere rapidă, se extinde la zboruri intercontinentale și adaugă o clasă „premium”. Compania aeriană americană Spirit trage un semnal de alarmă cu privire la riscurile legate de lichiditate din lunile următoare.
Un an de cotitură
2025 pare a fi un an de cotitură pentru modelul (ultra) low-cost în transportul aerian. Marile companii aeriene, precum Ryanair și easyJet, își confirmă soliditatea, însă multe altele se confruntă cu dificultăți și încearcă să se relanseze. Scott Kirby, CEO al United Airlines, a declarat că „modelul low-cost este mort”, accentuând că aceasta este o abordare teribilă care nu mai funcționează.
Kirby a criticat modelul low-cost, spunând că se bazează pe strategii de înșelare a clienților prin taxe suplimentare neașteptate. El a subliniat că transportatorii low-cost au crescut suficient încât să aibă nevoie de clienți fideli, pe care nu îi au.
Lanțul trofic al industriei
Ed Bastian, CEO al Delta Air Lines, a declarat, de asemenea, că modelul low-cost este mort, subliniind că companiile aeriene care nu pot atinge pragul de rentabilitate nu vor putea continua să funcționeze pe baza actualelor modele de afaceri.
Experții afirmă că transportatorii tradiționali pun presiune asupra companiilor aeriene low-cost. Pe rutele în care concurează direct cu transportatorii simpli, aceștia și-au egalat tarifele, reducându-și facilitățile incluse anterior.
O prezență în creștere
Modelul low-cost trece printr-o fază de tranziție. Conform datelor companiei specializate Cirium, în 2024, unul din trei locuri pe zborurile la nivel mondial era oferit de companiile aeriene low-cost. Patru dintre primele zece mari companii aeriene din lume sunt low-cost, iar din 2019, acestea și-au mărit cota globală de ofertă cu 13%.
Schimbarea modelului
Financiar, situația pentru companiile aeriene low-cost nu este favorabilă. Southwest a fost constrânsă să își revizuiască modelul de afaceri sub presiunea investitorilor, introducând taxe pentru servicii care erau gratuite anterior. Compania Play a întrerupt cursele transatlantice pentru a se restructura, înregistrând pierderi de 42,1 milioane de dolari în primele șase luni ale anului.
Wizz Air s-a retras din Abu Dhabi după ce nu a reușit să genereze profituri, reducându-și comenzile de Airbus A321XLR și concentrându-se pe piețele din Europa de Est.
Spirit și riscurile de lichiditate
În Statele Unite, Southwest a raportat o scădere a profitului operațional, iar Spirit Airlines a avertizat asupra „riscurilor de lichiditate”. Spirit a declarat că rezultatele nu se îmbunătățesc suficient de rapid, luând în considerare vânzarea de aeronave pentru a strânge numerar. Compania va concedia 270 de piloți și va retrograda alți 140.
Fitzgerald a avertizat că falimentul Spirit va duce la creșterea tarifelor medii, iar consumatorii vor plăti mai mult pentru bilete.
În concluzie, industria aeriană low-cost se confruntă cu provocări semnificative, iar viitorul acestui model de afaceri rămâne incert.
