Subvenții din certificatele de CO2 pentru Metrorex și CFR
Ministerul Transporturilor solicită alocarea de fonduri din încasările obținute din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (CO2) pentru a finanța investiții în infrastructura de transport din România, în special pentru metroul bucureștean și calea ferată.
Conform unui document oficial, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a obținut o finanțare de 132.647.495,42 euro din Fondul pentru modernizare pentru achiziția a 12 rame de metrou și a unui sistem de automatizare și siguranță pentru Societatea de Transport cu Metroul București „Metrorex” SA. Valoarea totală a investiției se ridică la 165.152.450,42 euro, TVA inclus.
Pentru implementarea acestui proiect, Metrorex trebuie să contribuie cu suma de 522.045.207,37 lei din bugetul MTI pentru a acoperi cheltuielile neeligibile prin Fondul pentru modernizare, inclusiv TVA și costurile sistemului de automatizare și siguranță.
MTI propune modificarea legislației pentru ca suma de 522.045.207,37 lei, din soldul încasărilor din certificate CO2 existent la 31 decembrie 2024, să devină venituri ale Ministerului Transporturilor. Aceste fonduri ar urma să fie utilizate între 2025 și 2028 pentru proiectul „Sprijinirea reducerii consumului de energie prin înlocuirea materialului rulant pentru o mobilitate urbană sustenabilă”, în patru tranșe: 77.797.842,4 lei până la finalul anului 2025, 52.496.328,37 lei până la finalul anului 2026, 40.279.833,6 lei până la finalul anului 2027 și 351.471.203 lei în cursul anului 2028.
De asemenea, MTI a efectuat eforturi pentru atragerea de fonduri din Fondul pentru modernizare pentru lucrările de electrificare a liniei de cale ferată Constanța-Mangalia, Rădulești-Giurgiu Nord și Chiajna-Jilava. Finanțarea parțială obținută acoperă doar lucrările de electrificare, iar pentru finalizarea proiectelor este necesară o sumă suplimentară de aproximativ 530 milioane de euro din bugetul de stat sau din alte surse. În lipsa acestui suport financiar, România riscă să nu poată implementa proiectele și va trebui să restituie fondurile primite prin Fondul pentru modernizare.
Proiectul de modificare a legislației mai prevede reducerea procentului din încasările din certificate CO2 destinat Administrației Fondului de Mediu de la 47% la 27%, diferența de 20% fiind alocată Ministerului Transporturilor pentru finanțarea proiectelor de reducere a gazelor cu efect de seră. Legea bugetului de stat pe 2025 estimează încasări de aproape 982 milioane lei din vânzarea certificatelor CO2.
