Tarife majorate pentru traversarea podurilor de pe Dunăre către litoral
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a lansat vineri în dezbatere un proiect pentru actualizarea tarifelor de utilizare și de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România. Guvernul propune modificarea OUG nr. 15/2002, care reglementează aceste tarife, alături de amenzi mai mari și tarife noi pentru Podul de pe DN 2A între Giurgeni și Vadu Oii, precum și pentru podurile de pe autostrada A2 între Fetești și Cernavodă.
Începând cu anul 2022, cuantumul amenzilor pentru lipsa rovinietei valabile pentru categoriile B – H a rămas neschimbat. Guvernul propune actualizarea acestora, prin revizuirea Anexei nr. 2, care stabilește cuantumul amenzilor contravenționale aplicabile utilizatorilor pentru circulația fără rovinietă. În anul 2024, numărul contravențiilor pentru lipsa achitării tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale a fost de peste 750.000, ceea ce sugerează că valoarea actuală a amenzilor nu descurajează fenomenul contravențional.
Cuantumul amenzilor pentru lipsa peajului valabil a fost stabilit în anul 2015, iar amenzile contravenționale au fost calculate ca fiind de zece ori tariful de trecere pentru amenda minimă și de douăzeci de ori tariful de trecere pentru amenda maximă. Amenda stabilită prin procesul-verbal de constatare a contravenției poate fi achitată la jumătate din minimul prevăzut de lege, în termen de 15 zile de la comunicare.
Ultima actualizare a tarifelor de trecere a avut loc în anul 2018. Proiectul de lege propune actualizarea acestora cu indicele lunar al prețurilor de consum (pentru servicii), pe perioada decembrie 2018 – decembrie 2024, conform datelor statistice de pe site-ul INS. Tarifele de utilizare și de trecere achitate înainte de intrarea în vigoare a noilor tarife își mențin valabilitatea.
