Salariul lui Carlos Tavares generează controverse la Stellantis
Carlos Tavares, unul dintre cei mai renumiți top-manageri din industria auto, a generat controverse cu privire la salariile sale, chiar și după plecarea sa din companie. După restructurarea Peugeot Citroen PSA, el a fost esențial în crearea Stellantis, iar salariile sale au suscitat nemulțumiri din partea unora dintre acționari.
În luna decembrie, Tavares și-a dat demisia din funcția de șef al Stellantis, într-un moment dificil pentru companie, marcat de un scandal cu președintele John Elkan, reprezentantul acționarului principal. Deși a plecat, Tavares va primi o compensație semnificativă pentru activitatea sa din ultimul an.
Conform propunerii de compensații înaintate de conducerea interimară a Stellantis, Tavares ar urma să primească 23,1 milioane de euro, sumă ce include un salariu anual de 2 milioane de euro și bonusuri de performanță negociate anterior. Aceasta este a doua cea mai mare sumă anuală pe care Tavares o primește în cei patru ani de conducere a Stellantis.
Cel mai mare venit al lui Tavares ca CEO al Stellantis a fost în 2023, cu un total de 36,4 milioane de euro, incluzând salariu și compensații sub formă de acțiuni. Votul final al acționarilor a aprobat această sumă, în ciuda protestelor. În primul an de activitate, veniturile totale ale lui Tavares au fost de circa 15 milioane de euro, crescând la 17 milioane de euro în 2022, după un alt scandal care a dus la reducerea sumei inițial propuse cu 2 milioane de euro.
Mai mulți acționari ai Stellantis și-au exprimat deja nemulțumirea față de suma propusă pentru acest an, având în vedere plecarea neașteptată a lui Tavares înainte de finalul contractului, într-un moment în care compania se confrunta cu dificultăți. Indicatorii de performanță care influențează bonificațiile lui Tavares includ profitul operațional, fluxul de numerar și impactul electrificării.
Raportul de salarizare a conducerii Stellantis cuprinde 168 de pagini, în care comitetul de specialitate analizează toți parametrii companiei, gradul de îndeplinire a obiectivelor și comparații cu funcții similare din industrie. Salariul lui Tavares ar urma să reprezinte 80% din totalul plăților către top-managementul Stellantis, având în vedere că restul directorilor și managerilor primesc în total circa 4,3 milioane de euro. Cea mai mare sumă după CEO va fi primită de John Elkan, președintele companiei, cu 4,8 milioane de euro.
Vânzările Stellantis au însumat 5,47 milioane de vehicule în 2024, ceea ce reprezintă un declin de 14,4% față de anul anterior, cu rezultate slabe în aproape toate regiunile. În America de Nord, scăderea este de 25%, iar în Asia, declinul este de 60% față de 2023. Europa a avut cea mai mică scădere, de 8,5%, cu 2,5 milioane de vehicule vândute, fiind principală piață a grupului. O singură piață a avut creștere în 2024, America de Sud.
Rezultatele financiare pentru 2024 au arătat o scădere de 17% a veniturilor, cu o reducere majoră a profitului net de 70%, ajungând la numai 5,5 miliarde euro, după o scădere a profitului operațional de 64%, la 8,6 miliarde euro.
