Oficial: Programul Rabla revine, dar cu vouchere mai mici!
Ministerul Mediului a lansat Ghidul de finanțare pentru Programul Rabla Auto 2025, anunțând o reducere semnificativă a valorii ecotichetului pentru autovehiculele electrice. Astfel, valoarea ecotichetului pentru mașinile full-electrice scade de la 7.500 euro, cât era propus în iunie, la 3.700 euro.
În 2024, voucherul Rabla pentru mașini full-electrice a fost de 25.500 de lei, iar vânzările au scăzut cu peste 40%. Cea mai importantă schimbare din 2025 este că ecotichetul pentru autovehiculele electrice va fi de 18.500 de lei. Această sumă va fi oferită persoanelor fizice care doresc să-și achiziționeze mașini nepoluante prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Propunerea din iunie, înainte ca Programul Rabla să fie suspendat, era de 37.000 de lei.
Pentru celelalte tipuri de autovehicule, ecotichetele rămân neschimbate: 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice, 12.000 lei pentru un autovehicul nou hibrid și 10.000 lei pentru un autovehicul nou cu motor termic (inclusiv GPL/GNC) sau pentru o motocicletă. Bugetul total al Programului Rabla Auto 2025 a fost redus la 200 milioane lei, comparativ cu 610 milioane lei, cât era propunerea din iunie.
Ministra mediului, apelor și pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat că ajustarea ecotichetului pentru electrice este o decizie necesară, care permite oferirea de sprijin unui număr mai mare de români în condițiile bugetare actuale. De asemenea, se urmărește construirea unui cadru de finanțare mai stabil și durabil pentru viitor.
Programul Rabla Auto 2025 a fost suspendat pe 18 iunie 2025, înainte de începerea etapei pentru persoanele fizice. România a oferit, începând din 2017, unele dintre cele mai mari subvenții din UE pentru achiziționarea de mașini full-electrice, ajungând până la 10.000 de euro în anii anteriori. Ministerul Mediului a anunțat recent că programul va fi relansat în luna septembrie, cu o alocare de 200 de milioane de lei, iar ghidul actualizat va fi pus în dezbatere publică.
Ministerul subliniază că Rabla rămâne un program de mediu esențial pentru sprijinirea industriei auto românești și accelerarea tranziției către o mobilitate mai curată. România a îndeplinit deja ținta din PNRR de a castra 250.000 de autoturisme poluante, iar în cei 20 de ani de implementare, programul a dus la scoaterea din circulație a peste un milion de mașini vechi.
„Într-un an cu constrângeri bugetare, am ales să finanțăm doar acele programe care aduc beneficii clare: mai puțină poluare în orașe, mai puține conflicte cu fauna sălbatică și mai multă siguranță pentru oameni”, a afirmat Diana Buzoianu. Aceasta a adăugat că ordonanța nu închide definitiv programele AFM, guvernul având opțiunea de a aproba și alte proiecte până la finalul anului.
