Amânare surpriză: Rovinieta TollRO își schimbă termenul cu șase luni!
Guvernul României a decis să amâne cu șase luni aplicarea noului sistem de tarifare electronică pe rețeaua de drumuri naționale. Inițial, sistemul trebuia să intre în vigoare pe 1 ianuarie 2026, însă noul termen va fi 1 iulie 2026.
Noul sistem de tarifare rutieră electronică (STRR) va include două moduri de tarifare: unul bazat pe durata de utilizare a infrastructurii rutiere pentru autoturisme, autobuze, autocare și vehicule de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) de până la 3,5 tone, și un alt mod bazat pe distanța parcursă pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone. În plus, sistemul de tarifare va include și funcționalitățile necesare pentru colectarea tarifului de trecere (TollRO) pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA > 3,5 tone.
Decizia de prorogare a termenelor a fost justificată de Guvern prin necesitatea implementării etapizate a STRR, care implică dezvoltarea soluției informatice, achiziția echipamentelor pentru amplasamentele de control și realizarea infrastructurii aferente.
Rovinieta va fi aplicată în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO) și durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România. Aceasta va include atât perioada de parcurs, cât și cea de staționare. Rovinieta va fi achitată înainte de utilizarea rețelei de drumuri naționale și va fi structurată pe durate de: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni.
Tarifele pentru rovinietă nu vor depăși anumite procente din tariful pentru 12 luni: 9% pentru tariful zilnic, 12% pentru tariful pe 10 zile, 19% pentru tariful lunar și 30% pentru tariful pe două luni.
Înregistrarea electronică a informațiilor privind achitarea rovinietei și gestiunea datelor vehiculelor se va face printr-un sistem informatic denumit generic SER. Tariful rutier va fi stabilit în funcție de distanța parcursă pe rețeaua de drumuri de interes național și va fi denumit TollRO. Acesta va fi aplicat pentru toate vehiculele înmatriculate pentru transportul de marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone.
TollRO va fi calculat prin înmulțirea unui tarif unitar cu distanța parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE România, iar tariful unitar va include atât un tarif de utilizare a infrastructurii, cât și un tarif bazat pe costurile externe legate de poluarea atmosferică generată de trafic. Categoriile și nivelul tarifului unitar vor fi aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor.
TollRO poate fi achitat printr-un contract cu un furnizor SETRo, printr-un tichet de rută emis prin aplicații interconectate cu STRR, sau printr-o aplicație mobilă pusă la dispoziție de CNAIR. Utilizatorii care nu au achitat TollRO vor fi obligați să plătească un tarif compensatoriu, stabilit în funcție de distanța parcursă.
În cazul neplății, utilizatorii vor trebui să plătească un tarif compensatoriu de 100 de ori valoarea TollRO datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei, în cazul în care distanța parcursă poate fi stabilită. Dacă nu se poate stabili distanța, cuantumul tarifului compensatoriu va fi de 2.000 lei. Neplata acestor sume constituie contravenție și se va sancționa cu o amendă contravențională.
