Transformările pe harta înghețatei europene
O serie de țări noi sunt în plină ascensiune pe piața europeană a înghețatei industriale. În 2024, producția de înghețată la nivelul Uniunii Europene a fost de aproximativ 3,4 miliarde de litri, marcând o creștere de 2% față de anul precedent. Germania rămâne cel mai mare producător de înghețată industrială din Europa, cu 607 milioane de litri, urmată de Franța cu 501 milioane de litri și Italia, pe locul trei, cu 492 milioane de litri. Topul 5 este completat de Spania (378 milioane de litri) și Polonia (298 milioane de litri).
Varșovia se distinge printr-o creștere semnificativă de 29% în producția de înghețată, fiind singura dintre primele 5 producătoare care înregistrează o astfel de majorare. În contrast, Franța a raportat o scădere de 12%, Italia cu 7%, iar Spania și-a redus producția cu 6 puncte procentuale. Producția din Germania a rămas relativ stabilă, cu o scădere de doar 1%.
În ansamblul Europei, mai multe țări au înregistrat o creștere a producției de înghețată, toate având majorări de două cifre. Belgia conduce acest clasament cu o creștere de 35%, urmată de Bulgaria (+19%) și Cehia (+15%).
Exportul și importul de înghețată
Exportul de înghețată în afara Uniunii Europene a rămas stabil, cu o creștere de 1% față de 2023, în timp ce importurile din afara UE au crescut semnificativ, cu 24%. Franța este liderul exportului de înghețată în afara Uniunii Europene, având 55,9 milioane de kilograme exportate în 2024, ceea ce reprezintă 21% din exportul total al UE. Italia urmează cu 42,6 milioane de kilograme (16% din export), iar Olanda, Germania și Belgia completează lista cu 31,9 milioane, 28,2 milioane și respectiv 27 milioane de kilograme.
Predicții pentru viitor
Sectorul înghețatei industriale se preconizează a fi dinamic, cu o creștere a consumului în următorii ani, spre deosebire de alte categorii de produse. Factorii decisivi pentru susținerea acestei creșteri includ o comunicare mai puternică despre caracteristicile pozitive ale înghețatei și o combatere a miturilor false legate de sănătate și calitate. Inovația continuă în materie de arome și formate va satisface dorința de noutate a consumatorilor și va impulsiona consumul în afara sezonului estival.
