Starbucks combate fenomenul „cagongjok” cu măsuri inovatoare
În Coreea de Sud, Starbucks a implementat o nouă politică prin care interzice obiectele voluminoase în localuri, ca răspuns la tendința angajaților care transformă cafenelele în birouri improvizate. Această practică a devenit tot mai comună, mulți clienți aducând computere de birou și imprimante pentru a lucra. Schimbarea a fost anunțată după ce clienții au început să petreacă perioade îndelungate în cafenele, fenomenul fiind denumit „cagongjok”, un termen care se referă la persoanele care lucrează mult timp în aceste locații.
Starbucks a subliniat că va continua să fie „un al treilea spațiu de confort”, oferind un loc primitor în afara casei și biroului. Această politică a fost relatată inițial de publicația Korea Herald. Începând din 1999, Starbucks este prezent în Coreea de Sud, având acum 2.050 de locații, depășind Japonia, care are 2.040 de locații, deși populația Coreei de Sud este de mai puțin de jumătate din cea a Japoniei.
Fenomenul „cagongjok” este alimentat atât de creșterea muncii la distanță în timpul pandemiei de COVID-19, cât și de apariția locurilor de muncă pe contracte temporare după criza financiară asiatică din 1997. Jo Elfving-Hwang, profesoară asociată la Universitatea Curtin din Australia, a explicat că lucrul în cafenele este o modalitate ieftină de a munci, dar unii clienți duc această practică la extrem.
Coreea de Sud are o tradiție puternică a ceainăriilor, iar Young-Key Kim-Renaud, profesoară emerită de limbă și cultură coreeană la Universitatea George Washington, a menționat că, chiar și în perioadele dificile, oamenii se adunau în aceste locații pentru a discuta despre diverse subiecte. Totuși, fenomenul „cagongjok” a căpătat o conotație peiorativă și a intrat în atenția publicului pe fondul schimbărilor din piața muncii.
În Seul, restricțiile guvernamentale privind reamenajările au limitat disponibilitatea spațiilor pentru companii, iar chiria medie pentru birouri a crescut cu 1,5% față de trimestrul anterior, conform datelor CBRE. Multe firme au realizat că nu au nevoie de un birou propriu, iar angajații au început să lucreze mai mult de acasă.
Unii proprietari de cafenele îi consideră pe „cagongjok” drept „hoți de electricitate” și se plâng că aceștia stau ore întregi în localuri, consumând doar o singură cafea. Pe măsură ce numărul angajaților la distanță care frecventează cafenelele crește, se preconizează că aceste locații vor dori să își păstreze reputația de spații destinate odihnei.
