Prețuri umflate pentru microbuzele școlare
Anchetă de proporții în cazul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi, realizată cu fonduri PNRR. Două ministere au demarat verificări după ce s-a aflat că prețurile mașinilor ar fi fost umflate. Autoritățile care au organizat licitațiile susțin că firma câștigătoare a oferit cel mai mic preț.
România a primit 250 milioane de euro prin programul european de reziliență pentru achiziția a 3.200 de microbuze școlare electrice. Autoritățile europene au estimat costul unui microbuz la 80.000 de euro, iar jurnaliștii de la Reporter de Iași au descoperit că sumele s-au epuizat după achiziția a 1.300 de autovehicule. În total, șapte firme au participat la licitațiile organizate de Consiliile Județene, dar o singură firmă din Prahova a obținut aproape 60% din contracte.
Conform Ligiei Pricopi, un microbuz electric pentru transportul elevilor a costat în Iași 200.000 euro fără TVA, iar autoritățile locale au achiziționat 26 de microbuze. Același model a fost vândut în Brașov cu 50.000 de euro mai puțin. Președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, a declarat că la licitație s-au respectat indicațiile tehnice din ghidul Ministerului Educației și că nu au fost depuse contestații.
Cel mai ieftin microbuz a fost vândut la Sibiu, iar cel mai scump în Olt. În județul Olt, aceeași firmă din Prahova a vândut microbuze electrice la un preț record: 262.000 euro pentru fiecare unitate, iar Consiliul Județean Olt a cumpărat 20 de astfel de microbuze. Marius Oprescu, președintele CJ Olt, a afirmat că firma câștigătoare a avut și cel mai mic preț, iar caietul de sarcini a fost strict.
După intervenția Ministrului Investițiilor și Fondurilor Europene, care a trimis Corpul de Control pentru a verifica achizițiile, firma din Prahova a declarat că a respectat legea și că diferențele de preț sunt nesemnificative. Reprezentanții firmei au explicat că costurile microbuzelor electrice sunt influențate de bateriile suplimentare, de termenul de garanție și de resursele alocate pentru producție și logistică. Aceștia au menționat că diferența de preț se încadrează într-o marjă de 5% – 10% față de alte microbuze electrice de pe piață.
Ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat că va sesiza Parchetul European dacă se vor descoperi nereguli. De asemenea, Ministerul Educației și Cercetării a început verificarea achizițiilor de microbuze școlare electrice în județele Iași și Prahova și va dispune măsuri, dacă se impun, sau va sesiza organele de anchetă.
